Zichtbare resultaten van Schone Kleren Kampagne

Datum nieuwsfeit: 04-11-1999

EERSTE SCHONE KLEREN GEMEENTE VAN START

Na jaren van actievoeren door de Schone Kleren Kampagne voor 'schone kleren' worden de eerste resultaten zichtbaar. C&A, een van de eerste bedrijven die door actievoerders en consumenten onder vuur genomen is, heeft een instituut opdracht gegeven toe te zien op de 'verantwoorde zakelijke normen bij de inkoop van goederen'. Reebok stuurt zijn eigen onderzoekers naar de fabrieken en vindt daar 'beroerde arbeidsomstandigheden'. KBB en Peek & Cloppenburg zijn bezig een eigen controlesysteem te ontwikkelen.

Met deze resultaten zijn betere arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie echter maar een klein stapje dichterbij gekomen. De controlesystemen van de grote kledinggiganten zijn nog steeds niet onafhankelijk of openbaar, waardoor het voor de buitenwereld onduidelijk blijft of er daadwerkelijk zaken verbeteren of dat ook dit weer een papieren tijger is. Daarnaast missen de gedragscodes vaak essentiele eisen zoals een leefbaar loon en recht op vakbondsvrijheid.

Op 11 maart is de Stichting Eerlijk Handels Handvest opgericht. Deze stichting bestaat uit vertegenwoordigers van de branche- organisatie van producenten FENECON, van de detailhandel midden- en kleinbedrijf MITEX, de vakbeweging en NGO's en spreekt bedrijven aan op hun verantwoordelijkheid voor de arbeidsomstandigheden van hun (onder-)aannemers. De Stichting Eerlijk Handels Handvest heeft een code ontwikkeld, gebaseerd op verdragen van de Internationale Arbeids Organisatie (ILO), met daarin een aantal normen: het recht op vakbonden en collectieve onderhandelingen, geen dwangarbeid, geen kinderarbeid, geen discriminatie, veiligheid en gezondheid, maximum aantal werkuren per week, het vaststellen van de arbeidsrelatie en een leefbaar loon. Deze code is gekoppeld aan een onafhankelijk controle en verificatiesysteem.

De Stichting Eerlijk Handels Handvest komt met een winkelkeurmerk voor schone kleren: 'Fair Wear'. Om bedrijven over de streep te trekken het 'Fair Wear' keurmerk te dragen, zullen lokale werkgroepen actie voeren. Nu de acties op nationaal niveau succesvol zijn gebleken, start in december de eerste lokale werkgroep Schone Kleren Gemeente in Wijchen. In andere gemeente wordt overleg gevoerd over het opzetten van een werk groep. Deze werkgroepen voeren lokaal actie voor schone kleren.

De komende maanden zullen overal in het land gesprekken plaats vinden tussen vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties, bedrijven en gemeente met als doel de realisatie een lokale werkgroep Schone Kleren Gemeente. De eerste twee bijeenkomsten zijn op 7 december in Groningen en op 8 december in Wijchen. In januari staan bijeenkomsten gepland in Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Arnhem.

Vanaf december is de 'Handleiding Schone Kleren Gemeente', met achtergrondinformatie, tips en adviezen voor werkgroepen, bij de Schone Kleren Kampagne verkrijgbaar (tel. 020-4122785).

Inlichtingen: Erika Spil, Landelijke India Werkgroep, lid van de Schone Kleren Kampagne, tel. 030-2321340, E-mail (liw@antenna.nl).

Meer informatie over het Eerlijk Handels Handvest en Fair Wear is te vinden op www.cleanclothes.org.