Softwaregiganten bieden klanten anti-virus-programma aan

Datum nieuwsfeit: 04-11-1999

Panda Software en Microsoft bereiden gebruikers voor op een nieuw virus-vrij millennium

Startend op 1 November 1999, bundelen beide bedrijven de krachten tegen jaar 2000 virussen, door 90-dagen versies van de antivirus software op hun websites te plaatsen

SAN FRANCISCO, 1 November 1999

Panda Software heeft vandaag aangekondigd dat het een samenwerking met Microsoft is aangegaan om gratis volledig functionerende anti-virus software aan te bieden aan grote bedrijven, Mkb en eindgebruikers die zich voorbereiden op het jaar 2000.
Microsoft en Panda Software gaan samenwerken om gebruikers te helpen met het voorbereiden van hun computers tegen de toenemende dreiging van virussen rond 1 Januari 2000. We vertrouwen erop dat het gebruik van hoogwaardige en up-to-date anti-virus software de beste protectie biedt tegen deze dreiging, zei Don Jones, directeur jaar 2000 problematiek bij Microsoft.

Met nog 61 dagen te gaan tot het jaar 2000 wordt er op miljoenen computers rond de wereld een antivirus-update uitgevoerd. “Als een gevolg van de maatregelen die genomen worden betreffende het jaar 2000 probleem, zijn er vele worm- en trojan virussen die zich voordoen als patches om zo gebruikers te infecteren, zegt Pedro Bustamante, hoofd van Panda Software in Amerika. “Bovendien kunnen verouderde virussen die niet ontwikkeld waren voor het jaar 2000 een mogelijkheid vinden om toch schade aan te richten. Problemen die veroorzaakt worden door het interpreteren van de datum kunnen onverwachte storingen veroorzaken: bijvoorbeeld het blokkeren of opnieuw opstarten van het systeem zonder aanwijsbare reden. Hieraan toevoegen kunnen we nog het feit dat er op dit moment nieuwe virussen worden ontwikkeld die in het nieuwe jaar voor een extra belasting zorgen."

Volgens Deborah Willingham, Vice President van de Business en Enterprise Divisie van Microsoft, “Zijn er bepaalde kwaadwillende hackers die het jaar 2000 probleem gaan gebruiken om geducht te gaan huishouden onder kwetsbare bedrijven en consumenten. De virussen, wormen of ‘hoaxen’ die momenteel worden ontwikkeld, hebben het potentieel om het tweede grootste nadelige effect op computers te hebben na de jaar 2000 uitdaging. Microsoft neemt beveiliging en het jaar 2000 zeer serieus en we hebben onszelf ten doel gesteld om onze klanten de beste oplossing te bieden. Door samen te werken met de leiders in de industrie en gratis hun producten aan te bieden, kunnen we onze klanten een extra veilig gevoel geven terwijl we het jaar 2000 naderen."

Om onnodige problemen te vermijden, kunnen gebruikers vanaf 1 November- tot 31 December 1999 Panda anti-virus Platinum (voor thuisgebruikers) of Global Virus Insurance 24h-365d (voor bedrijfsmatige netwerken) downloaden op de website van Panda Software (www.pandasoftware.com).

Extra jaar 2000- en anti-virus evaluatie informatie kunt u vinden op Microsoft’s jaar 2000 website (www.microsoft.com/y2k).

Panda anti-virus Platinum biedt maximale protectie tegen meer dan 45.000 virussen, inferieure Java applets en ActiveX objecten, het Internet, e-mail berichten, e-mail bijlagen en andere beveiligings bedreigingen zoals ‘Trojan Horses’. Omdat de unieke technologie van Panda Software op het Winsock niveau werkt, kan het binnenkomende virussen van het Internet, e-mails, nieuwsgroepen en mIRC’s detecteren en desinfecteren voordat ze kans hebben om de harddisk te benaderen. Sterker nog, Panda anti-virus Platinum heeft een aantal unieke eigenschappen die anti-virus protectie naar een nieuw technologisch niveau tillen. Enkele zijn:

- Volledige integratie met Windows 98 maakt het gebruik van informatie kanalen, actieve bureaublad elementen, integratie met de Windows 98 Maintenance Wizard, op HTML gebaseerd help systeem en snelkoppeling in de Quick Launch bar mogelijk.

- Beschikt over een permanente MAPI protectie module die alle te openen, te zenden en te ontvangen berichten onderschept. Ongeacht Internet Mail, Microsoft Mail of Exchange Server alle berichten in persoonlijke-, privé- of publieke mappen worden onderschept. Deze module is volledig geïntegreerd in Exchange en Outlook mail clients. Bovendien scant deze module ook geneste berichten, OLE objecten en gecomprimeerde bestanden op elk genest niveau.
- Beschikt over op-verzoek scans van Outlook Express en Exchange/Outlook berichten en ook over de mogelijkheid om Lotus Notes en nieuws documenten te scannen vanuit de anti-virus software.

- Update zichzelf dagelijks en automatisch.

- Panda anti-virus Platinum heeft een intuïtieve, krachtige, eenvoudig te gebruiken interface die het gebruikers toelaat om de verschillende anti-virus modules te configureren. Standaard kan de software in een geavanceerde of basis modus werken.

In de zakelijke markt zorgt Global Virus Insurance 24h-365d (100% in-huis technologie) samen met de meegeleverde Panda Administrator voor gecentraliseerd beheer van een anti-virus oplossing op diverse soorten netwerken. Systeem- en netwerkbeheerders kunnen nu eenvoudig servers en werkstations installeren, configureren, updaten, scannen en bewaken vanaf één plek. Anti-virus protectie wordt zo wel heel eenvoudig. Global Virus Insurance 24h-365d heeft de volgende karakteristieken:

- Protectie voor Windows 98, Windows 95, Windows NT werkstation, Exchange en Outlook clients Windows 3.1x, MS-DOS, OS/2, Novell Netware server, Windows NT server en Exchange server.

- Remote installatie en configuratie van anti-virus oplossingen in LAN en WAN omgevingen.

- On-line bewaking en controle van servers en werkstations.
- Automatisch ‘unattended’ updaten van werkstations en servers via het Internet.

- Onmiddellijke-, geagendeerde-, opstart-, permanente- en mail scans met complete activiteiten rapportages.

- Gecentraliseerde bewaking van virus incidenten over het gehele netwerk.

* Intelligente, automatische updates van de virus database Panda anti-virus Platinum update dagelijks zijn virus database (via het PAV.SIG bestand) zodat deze altijd up-to-date is. Het is een uiterst eenvoudige snelle handeling omdat zonder interventie van de gebruiker de laatste ‘virus signature file’ (bestand met beschrijving van alle virussen) wordt opgehaald. Dit updaten gebeurt intelligent omdat er altijd gekeken wordt of er wijzigingen zijn. Een Intelligente Update is op de snelste en meest efficiënte manier te configureren om zo het systeem te updaten en de juiste protectie te bieden tegen zelfs de allernieuwste virussen.

Panda anti-virus Platinum update zichzelf dagelijks door gebruik te maken van Internet/Intranet technologie en geavanceerde ‘data processing’ algoritmes. Het Intelligente Update proces treedt in werking onmiddellijk nadat alle nieuwe gedetecteerde virussen van die dag zijn verwerkt. Het data algoritme analyseert dan de nieuwe database op binair niveau en gebruikt alleen de informatie die is verandert. Dit maakt het een totaal flexibel proces waarbij de gegevens van bestaande virussen worden ge-update en nieuwe worden toegevoegd aan de ‘virus signature file’.
Zodra voltooid wordt deze informatie gepubliceerd op het Internet zodat alle applicaties die Intelligente Updates gebruiken deze informatie kunnen bijwerken. Dankzij deze mogelijkheden is een Intelligente Update op de snelste en meest efficiënte manier te configureren om zo het systeem te updaten en de juiste protectie te bieden tegen zelfs de allernieuwste virussen.

"Deze partnership met Panda Software geeft een goed beeld van de samenwerking in de industrie en geeft alle gebruikers in de wereld een veilig computergevoel", concludeert Don Jones van Microsoft.

Pedro Bustamante, van Panda Software, benadrukt hoe belangrijk het is om programmatuur te beschermen in deze kritische periode. “Tijdens de komende maanden", zegt hij zullen bedrijven, organisaties en consumenten druk bezig zijn met het jaar 2000 probleem zonder acht te slaan op andere gevaren. Gebruikers hebben nu meer dan ooit anti-virus software nodig om zeker te weten dat hun computer is beschermt tegen gevaren als virussen."

* Over Microsoft
Sinds haar oprichting in 1975 is Microsoft de wereldleider geworden in software voor PC’s. Het bedrijf biedt een complete reeks aan producten en services voor zakelijk en persoonlijk gebruik die ontwikkeld zijn om het eenvoudiger en plezieriger voor mensen te maken om dagelijks de volledige kracht van de computer te benutten.

* Over Europa’s toonaangevende onafhankelijke AV ontwikkelaar, Panda Software
Sinds 1990 ontwikkelt Panda toonaangevende anti-virus oplossingen m.b.v. 100% in-huis technologie. Panda Software is in het bezit van alle bestaande anti-virus certificeringen uitgegeven door ICSA en West Coast Labs. Dit maakt Panda het enige anti-virus bedrijf in de wereld met gecertificeerde oplossingen voor Windows 98, Windows 95, Windows 3.x, Windows NT werkstation, OS/2, DOS, Windows NT server en Novell NetWare. Panda heeft recentelijk het 100% Detectie en Disinfectie Anti-virus CheckMark Level Two keurmerk ontvangen.

Panda voorziet klanten van dagelijkse updates via het Internet en heeft het 24h-365d Anti-virus Insurance concept bedacht waarbij gebruikers 365 dagen per jaar en 24 uur per dag ondersteuning genieten. Panda heeft zichzelf bovendien verplicht om nieuwe ontdekte virussen binnen 12-24 uur te elimineren.
Voor meer informatie of een evaluatie CD kunt u kijken op www.pandasoftware.com.

Voor meer informatie:
Hans Blaauw, ProtectIT B.V.
(netherlands@pandasoftware.com)
+31 (0)252 - 34 11 34