De behoedzaamheidsreserve van gemeente- en provinciefonds

Datum nieuwsfeit: 04-11-1999
Vindplaats 2
expostbus51

MINISTERIE FIN

www.minfin.nl

MIN FIN: BEHOEDZAAMHEIDSRESERVE GEMEENTE- EN PROVINCIEFONDS

PERSBERICHTNR. 99/258 Den Haag 4 november 199

BEHOEDZAAMHEIDSRESERVE GEMEENTE- EN PROVINCIEFONDS

Minister Zalm heeft vandaag een brief naar de Tweede Kamer gezonden over de hoogte van de behoedzaamheidsreserve van het gemeentefonds en het provinciefonds. De gehele tekst van deze brief is hieronder weergegeven.

In het algemeen overleg over de lokale lastendruk op 28 september jongstleden is de vraag gesteld of de hoogte van de behoedzaamheidsreserve van het gemeentefonds en provinciefonds nog in deze kabinetsperiode zal worden aangepast. Mede namens de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties deel ik u hierbij mee dat dat niet het geval zal zijn.
In het voorjaar van 1999 heb ik overeenstemming bereikt met de VNG en het IPO over handhaving van de omvang van de te hanteren behoedzaamheidsreserve. Deze blijft ongewijzigd op het niveau dat is gekozen bij de instelling in 1997. In deze discussie speelt ook de eenmalige startbijdrage van het Rijk een rol. Alle partijen zijn van mening dat door de gekozen omvang de beoogde bestuurlijke rust wordt bevorderd en dat de ervaringen van twee jaar te beperkt zijn om reeds over te gaan tot aanpassing van de hoogte van de behoedzaamheidsreserve. Dit zou te zeer een 'jojo-effect' opleveren, omdat terugkerende aanpassingen van de behoedzaamheidsreserve telkens leiden tot eenmalige kas-effecten. Dergelijke effecten kunnen worden vermeden als de hoogte van de behoedzaamheidsreserve onveranderd blijft. Met VNG en IPO is afgesproken dat niet eerder dan in 2002 opnieuw naar de hoogte van de behoedzaamheidsreserve zal worden gekeken.

Woordvoerder: ir. N.M. Zoon
Tel.nr.: 070 - 342 8124