Politieberichten Hollands Midden

Datum: 4 november 1999

Politie gaat verlichting (brom)fietsers controleren

Lisse/Hillegom/Voorhout
De politie gaat vanaf 12 november intensief controleren op het voeren van verlichting door fietsers en bromfietsers. Nu de dagen korten en het weer verslechterd heeft de politie besloten om deze controles te houden. De eerste twee weken zal de politie voornamelijk waarschuwdend optreden. Toont de overtreder later zijn in orde zijnde verlichting, dan blijft het daarbij. Na deze twee weken wordt bekeurd. De boete voor een defect voor of achterlicht zijn voor een fiets fl. 30,-- en voor een bromfiets fl. 40,--. Is zowel het voor als achterlicht stuk, dan volgt een boete van fl. 50,-- voor een fietser en fl. 70,-- voor een bromfietser. De politie adviseert het niet zo ver te laten komen, al was het alleen maar om je eigen veiligheid.

Molen brandt af

Lisse
Door nog onbekende oorzaak brandde vannacht een molen aan de 1e Poellaan in Lisse tot de grond af. Rond half drie vannacht werd de brand ontdekt. De molen stond toen al in vuur en vlam. De brandweer bestreed het vuur met groot materieel. De molen, die niet werd bewoond, was eigendom van de gemeente Lisse en in gebruik bij het Hoogheemraadschap Rijnland. De politie stelt vandaag een onderzoek in naar de oorzaak van de brand.

Illegaal vuurwerk aangetroffen

Rijnsburg
De politie trof dinsdag in een woning te Rijnsburg vier pakketten illegaal vuurwerk aan. Het ging hier om zogenaamde Chinese rollen van 100.000 klappen. De politie heeft tegen de 32-jarige eigenaar van het goed proces-verbaal opgemaakt. Het vuurwerk wordt vernietigd.

Fout parkeren

Sassenheim
De politie heeft gisteren in het centrum van Sassenheim twaalf bekeuringen uitgedeeld voor foutief parkeren. Ondanks de blauwe zone – gebruik van parkeerschijf verplicht – trof zij twaalf auto’s aan waar dit niet was gebeurd.

Vrouw seksueel misbruikt

Leiden
Een 22-jarige vrouw uit de Merenwijk is op zondag 24 oktober rond 01.00 uur op de Zwartemeerlaan door een jongen seksueel misbruikt. Zij liep over de laan toen drie jongens haar naderden. Eén van de jongens pakte de vrouw beet en begon haar onzedelijk te betasten. De andere twee jongens waren doorgelopen. Waarschijnlijk waardeerden zij het gedrag van hun ‘vriend’ niet. Op afstand lieten zij aan hun ‘vriend’ weten de vrouw los te laten. Toen zij begon te huilen werd het de twee andere jongens waarschijnlijk teveel en trokken ze hem bij de vrouw weg. Daarop ging hij met de twee mee. De vrouw die een lichte handicap heeft was overstuur van het gebeurde. De politie is nu op zoek naar de dader maar zou ook graag in contact willen komen met een van de andere jongens. De dader, was een jongen van ongeveer 20 jaar met licht blond haar en gekleed in een opvallende witte halflange Tommy Hilfinger jas. Hij droeg een zegelring.

Bedrijfsinbraken (3x)

Leiden
Inbrekers braken afgelopen dinsdag op woensdagnacht bij drie bedrijven aan de Schipholweg in. Hoe zij kans zagen om de bedrijven binnen te komen is nog niet geheel duidelijk geworden. Uit een bedrijf wordt vooralsnog niets vermist. Uit een ander bedrijf wordt computerapparatuur ter waarde van ongeveer fl. 45.400,-- vermist. Uit het derde bedrijf wordt een geldbedrag vermist. De politie stelt een uitgebreid onderzoek in.

Straatroof met geweld

Leiden
Gisteravond werd een 17-jarige inwoner uit Leiden mishandeld en beroofd op de Oude Vest. Hij kreeg daar woorden met drie personen die nog iets met hem te vereffenen hadden. De Leidenaar werd op de grond gegooid en kreeg schoppen tegen hoofd, buik en benen. Daarbij liep hij een paar losse tanden op. Zijn gouden ringen, -ketting en geld werden door de drie mannen van hem meegenomen. Omdat het hier om geweld gaat neemt de politie de zaak hoog op.

Kind valt uit boom

Leiden
Gistermiddag is een 8-jarig meisje uit Leiden vanaf 2 meter hoogte uit een boom gevallen. Dit gebeurde nabij een school aan de Cesar Franckstraat. Met onbekend letsel is het meisje naar het LUMC gebracht.

Vuurwerkhandelaar aangehouden

Leiden
Gisteravond heeft de politie op de Voorschoterweg een 21-jarige Leidenaar aangehouden die kennelijk handelde in vuurwerk. Na klachten over vuurwerk en een aanwijzing wie dit verhandelde, kreeg de politie de man met zijn auto op de Calandstraat in zicht. Kennelijk rook hij onraad en snelde er tussen uit. Uiteindelijk zagen agenten het busje met de man op de Voorschoterweg weer rijden. In zijn busje had hij een voorraad vuurwerk dat kennelijk bestemd was om verkocht te worden. Zijn mobiele telefoon stond roodgloeiend en op het dashboard lag al een behoorlijk bedrag aan contant geld.

Antennes gevonden

Leiderdorp
Eind oktober vond een stratenmaker in een rioolput in de Luykendreef een achttal onbeschadigde antennes. Een bewoner heeft de vondst naar het politiebureau gebracht. Zondag 8 augustus werden in Leiderdorp op de Luykendreef, Vronkenlaan, Rozemarijntuin, Pluimzeggekreek en Brittenburg aan meer dan 40 auto’s vernielingen gepleegd. De Leiderdorper die in augustus zelf één van de geedupeerden was, hoopt dat de nog goede antennes aan de eigenaren teruggegeven kunnen worden.

Automobilist verleent geen voorrang aan bromfietser

Hazerswoude-Rijndijk
Gistermiddag ontstond op de Rijndijk een aanrijding tussen een bromfietser en een automobilist. De 59-jarige automobilist uit Ter Aar reed uit een uitrit de Rijndijk op en verleende geen voorrang aan de over het fietspad rijdende 16-jarige bromfietser uit Hoogmade. De bromfietser liep hierbij een gebroken been op. Hij is naar het Rijnland ziekenhuis.

Gaatjesboorder weer actief

Hazerswoude-Dorp
In de nacht van dinsdag op woensdag is een gaatjesboorder weer actief geweest in Hazerswoude. In twee woningen, aan de Jan van Eycklaan en de Sikkel, lukte het hem om in de woning te komen. Daar werden onder meer audio en videogoederen, een horloge en een portablecomputer weggenomen. Bij een woning aan de Ferdinant Bolstraat bleef het bij een poging. Waarschijnlijk zijn de inbrekers vertrokken nadat de hond des huizes aansloeg.

Container in de brand

Leiderdorp
Rond half vier vannacht werd brand ontdekt in een container aan de Santhorst. De brandweer bluste de brand. De politie heeft nog geen idee hoe de brand is kunnen ontstaan. Brandstichting wordt niet uitgesloten.

Veel (brom)fietsers negeren rood licht

Waddinxveen
Vanmorgen heeft de politie roodlicht controle gehouden op de kruising Henegouwerweg met de Kerkweg Oost nabij de Hefbrug. Met name werd het gedrag van fietser en bromfietsers gecontroleerd. Aan 39 bestuurders werd een bekeuring uitgedeeld. De politie vindt dit resultaat bedroevend. Zelfs tijdens het opvallend aanwezig zijn en tijdens het uitdelen van bekeuringen bleven fietsers en bromfietsers door rood licht rijden. De politie was daarbij zelfs getuige van het daardoor onstaan van gevaarlijke situaties.

Automobilist rijdt door na aanrijden fietser

Alphen a/d Rijn
Gisteravond werd een 44-jarige fietser uit Alphen op de Burgemeester Bruins Slotsingel tijdens het oversteken aangereden door een 28-jarige automobilist eveneens uit Alphen. De fietser raakte zwaar gewond en werd met diverse gebroken ledematen en inwendige bloedingen overgebracht naar het LUMC. In 1e instantie reed de automobilist na de aanrijding door. Hij meldde zich later op de avond bij de politie. Tegen hem wordt proces-verbaal opgemaakt.

Noot voor de redactie/

Noot voor redacties