Sterke omzetstijging bij Nortel Networks in derde kwartaal

Datum nieuwsfeit: 04-11-1999

STERKE OMZETSTIJGING BIJ NORTEL NETWORKS IN DERDE KWARTAAL

omzet 30% gestegen tot US$5,4 miljard
nettowinst uit bedrijfsvoering met 61% gestegen tot US$380 miljoen operationele winst per aandeel 33% gestegen tot US$0,28

Brampton, Ontario (Canada), 29 oktober 1999 - Nortel Networks maakt de bedrijfs-resultaten over het derde kwartaal en over de eerste negen maanden van het boekjaar 1999 bekend.

De omzet in het derde kwartaal van 1999 nam met 30% toe tot US$5,39 miljard in vergelijking met US$4,14 miljard in het derde kwartaal van 1998. De nettowinst uit bedrijfsvoering, voor zover van toepassing op de uitstaande gewone aandelen, bedroeg in het verslagkwartaal US$380 miljoen of US$0,28 per aandeel. In het overeenkomstige kwartaal van 1998 waren deze cijfers US$236 miljoen en US$0,21, een winststijging van 33% per aandeel. Na verrekening van overnamekosten en eenmalige baten en lasten behaalde Nortel Networks in het derde kwartaal 1999 een nettowinst van US$1 miljoen, bijna US$0,01 per gewoon aandeel.
John Roth, president-directeur van Nortel Networks, verklaarde verheugd te zijn over de sterke groei van de bedrijfsresultaten, die vooral te danken is aan de verder verstevigde positie op de markt voor telecommunicatie- en telecomservices-bedrijven. Vooral de vraag naar optische, draadloze, hogesnelheids- en IP-communicatieproducten is fors toegenomen. Roth ziet hier een bevestiging in van de superieure prijs/kwaliteitsverhouding van het Nortel Networks productaanbod voor snelle en betrouwbare Internetverbindingen.

Hoogtepunten uit het afgelopen kwartaal waren:
aankondigingen over de in gebruikname van Nortel Networks' toonaangevende Internet-producten van de volgende generatie, bij AT&T Wireless Services (draadloos Internet, TDMA), Cable & Wireless (optische apparatuur voor Internet), Level 3 Communications (10 Gigabit optische netwerken), Telia (high performance IP-pakketgeschakeld netwerk), NET-tel Communications (Internet-telefonie en multimedia), Prism Communications (Internet-telefonie en xDSL-oplossingen), NaviNet (snelle Internet-toegang), Bouygues Telecom (proef met General Packet Radio Service), One-2-One (GPRS met draadloos Internet via het Wireless Application Protocol) en Swisscom (TNet'99, optisch intranet op Telecom'99).
de aankondiging van twee nieuwe producten, die de komst van de volgend generatie optische Internet-services betekenen: OPTera Packet Solution, de brug tussen optische en pakketgeschakelde netwerken die geavanceerde optische schakeltechnieken combineren met routingvoorzieningen, waarbij datatransportsnelheden tot 19 Terabits per seconde behaald kunnen worden. De optische componenten hebben hier een nog grotere capaciteit in een 80Gbit/s-platform en de ondersteuning van maximaal 6,4 Terabits/s over een glasvezel. De producten komen in 2000 en 2001 op de markt en zijn opgenomen in een groeipad vanaf het huidige productaanbod.
de bekendmaking van de voorgenomen overname van Clarify, een toonaangevend ontwikkelaar van 'front office'-software, in het bijzonder gericht op klantrelatiebeheer voor elektronische handel; alsook de overname van Periphonics, een van de belangrijkste aanbieders van interactieve voice- en web-respons-software in call centers en van andere netwerkapplicaties.

Roth ziet hierin redenen genoeg om voortzetting van het succes in 2000 te kunnen verwachten.

Resultaten in detail
De omzet van producten voor telecommunicatiebedrijven steeg in het derde kwartaal met 32%, voor het marktsegment overige bedrijven bedroeg de omzetstijging 27%, beide vergeleken met de overeenkomstige periode van 1998.
Bij de geografische verdeling van de bedrijfsresultaten valt de omzetstijging van 29% in de Verenigde Staten op, Canada behaalde 3% minder omzet dan in het derde kwartaal van 1998. De omzetstijging in de rest van de wereld bedroeg 24%.
De winst uit bedrijfsuitoefening in het derde kwartaal bestond voor een deel uit een eenmalige nettowinst voor belasting van US$110 miljoen (voornamelijk door de verkoop en uitbesteding van bepaalde werkzaamheden in het kader van de in januari 1999 aangekondigde stroomlijning van bedrijfsactiviteiten) en een eenmalige afschrijving voor belasting van US$103 miljoen (voornamelijk bestaande uit afschrijving van activa en de kosten voor het afstoten van bepaalde operaties in de werkzaamheden t.b.v. het bedrijfsleven), alsmede van een bedrag van US$384 miljoen, zijnde kosten in verband met fusies en overnames (voornamelijk immateriele activa met betrekking tot de overname van Bay Networks).

De resultaten over de eerste negen maanden van 1999 Gerekend over de eerste drie kwartalen van het boekjaar 1999 nam de omzet toe met 29% tot US$15,22 miljard, in vergelijking met US$11,81 miljard in de overeenkomstige periode van 1998. De nettowinst uit bedrijfsvoering, voor zover van toepassing op gewone aandelen, bedroeg in de eerste negen maanden van 1999 US$970 miljoen, dat is US$0,72 per aandeel. Een jaar eerder waren deze bedragen respectievelijk US$588 miljoen en US$0,54, hetgeen neerkomt op een stijging van 33% per aandeel. Na verrekening van fusie- en overnamekosten en eenmalige baten en lasten resteert over de eerste negen maanden van 1999 een nettoverlies van US$614 miljoen of US$0,46 per aandeel.

Uitgaven
De uitgaven voor de posten algemeen, verkoop en administratie bedroegen in het derde kwartaal 1999 US$979 miljoen, dat is 18,2% van de omzet, vergeleken met US$728 miljoen (17,6% van de omzet) een jaar geleden. Over de eerste negen maanden waren deze bedragen US$2,87 miljard (18,9% van de omzet) in vergelijking met US$2,06 miljard (17,5% van de omzet) in de eerste drie kwartalen van 1998. De toegenomen uitgaven in het derde kwartaal moeten vooral worden toegeschreven aan het (traditioneel) hogere kostenpeil van de operaties in het marktsegment voor het bedrijfsleven en aan de hogere uitgaven voor financiering van activiteiten en investeringen van klanten die het wereldwijde marketingprogramma van Nortel Networks ondersteunen.

Onderzoek en ontwikkeling
De uitgaven voor 'Research and Development' (R&D) in het derde kwartaal bedroegen US$755 miljoen of 14% van de omzet, in vergelijking met US$616 miljoen of 14,9% van de omzet gedurende het overeenkomstige kwartaal van 1998. Over de eerste negen maanden van 1999 waren de R&D-uitgaven US$2,12 miljard ofwel 13,9% van de omzet. De cijfers van een jaar eerder waren US$1,80 miljard, dat was 15,3% van de omzet. De toegenomen uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling in het derde kwartaal tonen het stijgend belang aan dat Nortel Networks hecht aan verdere verbetering van de netwerk- en IP-technologieen voor telecom-ondernemingen en andere bedrijven.

Nortel Networks
Nortel Networks is een van de belangrijkste leveranciers ter wereld van telefonie-, data-, draadgebonden en draadloze oplossingen voor Internet, die in gebruik zijn bij telecomaanbieders, 'service providers' en het bedrijfsleven. De onderneming had in 1998 een omzet van US$17,6 miljard. Nortel Networks richt zich momenteel op de ontwikkeling van snel Internet, dat hoge prestaties en betrouwbaarheid in zich verenigt. Telecommunicatie en computernetwerken zullen hierdoor een geheel andere opzet krijgen; hoogwaardige netwerken en Internet gaan samen in 'Unified Networks'. Deze ontwikkeling leidt een nieuw tijdperk in van samenwerking, communicatie en handel.
Meer informatie over het bedrijf Nortel Networks en haar producten is te vinden op de web site: www.nortelnetworks.com.

Voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Nortel Networks
Tom Pappas