Winnox en PAQUES winnaars Milieuprijzen voor de Industrie

www.minvrom.nl

Winnox en PAQUES winnaars Milieuprijzen voor de Industrie 1999

DRAAIENDE VLAM EN SCHOON GAS KRIJGEN MILIEUPRIJS VAN BLANKERT

Winnox Combustion Systems uit Molenhoek en PAQUES B.V. uit Balk zijn de winnaars van de Milieuprijzen voor de Industrie 1999 (MPI .99). De heer J.C. Blankert, voorzitter VNO-NCW, reikt de prijzen uit tijdens een feestelijke uitreiking op 4 november in het ministerie van VROM. De winnaars ontvangen een ruim twee meter hoge kijkzuil van gerecycled beton en bijbehorende appelboom.

Het eenmansbedrijf Winnox Combustion Systems uit Molenhoek, Limburg, wint met de Winnox Vortex brander in de categorie Duurzaam product. Bij deze brander draaien brandstof en zuurstof door elkaar in een turbulentiestroom. Een optimale verbranding met minder NOx en CO2 uitstoot is het resultaat. De Winnox branders zijn breed toepasbaar, bijvoorbeeld bij ketelverhitters, drogers en gasturbines zoals vliegtuigmotoren.

PAQUES B.V. uit Balk, Friesland, wint met schoon gas over de grenzen in de categorie Internationale samenwerking voor duurzame ontwikkeling. Veel ontwikkelingslanden winnen biogas uit afvalwater. Bij dit proces kan het biogas vervuild raken met H2S, waterstofsulfide. PAQUES ontwikkelde een reinigingsinstallatie waarmee het waterstofsulfide uit het gas wordt verwijderd. Biogas zonder H2S is een hoogwaardige energiebron. Het verwijderde H2S wordt omgezet in biologisch zwavel, dat als kunstmest kan worden gebruikt.

De overige genomineerden waren ARCADIS IMD, AVEBE b.a., BubbleDeck Nederland B.V., Novi Seats en Wiefferink.

Jeugdtrofee
Alle zeven genomineerden zijn opnieuw in de race voor nog twee prijzen: de Jeugdtrofee van de Milieuprijzen voor de Industrie en de Europese Milieuprijzen. De bekendmaking van de winnaar van de Jeugdtrofee vindt plaats op 25 november a.s. Kinderen uit groep 8 van de basisschool gaan hiervoor in de komende weken op bezoek bij de bedrijven om met eigen ogen te bekijken hoe milieuvriendelijk produceren in zijn werk gaat.

European Environment Awards 2000
De Milieuprijzen voor de Industrie zijn ingesteld in 1987, het 'Europees jaar van het Milieu'. De Nederlandse Milieuprijzen worden georganiseerd door het ministerie van VROM. De zeven genomineerden dingen tevens mee naar de European Environment Awards 2000, georganiseerd door de Europese Commissie Directoraat-Generaal Milieu.

Kunstwerken
De Woerdense kunstenaar Dave Kortekaas is de maker van de trofeeën voor MPI '99. De zuilen van gerecycled beton hebben twee ingebouwde verrekijkerlenzen. De een kijkt naar de lucht en zo ook de toekomst. De andere kijker kijkt omlaag, naar de bodem, de aarde waarop wij nu leven. Kortekaas wil hiermee de schoonheid van de aarde en de lucht laten zien, een beeld dat past bij een bedrijf dat zich voor het behoud van deze schoonheid heeft ingezet.

===

Nadere informatie voor de pers (waaronder juryrapport en fotomateriaal):
Secretariaat Milieuprijzen voor de Industrie
Petra de Boer / Marije Noort