CDA vragen over technocentra

Technocentra

Den Haag, 4 november 1999

Algemeen

1. Goede technische opleidingen zijn van groot belang voor een positieve ontwikkeling van onze economie op langere termijn. De CDA fractie vindt het daarom juist dat de overheid extra aandacht aan deze sector geeft. Dit te meer omdat de belangstelling vanuit de leerlingen op dit moment achterblijft.

2. De kaderegeling voor technocentra beoogt een bijdrage te leveren aan het versterken van de ruimtelijk-economische structuur.

Positionering van de technocentra

3. Oud VNO voorzitter van Veen heeft geadviseerd tot een extra impuls in het beroepsonderwijs door inrichting van een twintigtal technocentra. Hij zegt o.a.: Gezien de grootschalige infrastructurele werken die uitgevoerd gaan worden levert het technisch beroepsonderwijs onvoldoende vakmensen. Het regeerakkoord zegt volgens de toelichting van de kaderegeling. De innovatieve kracht van de Technocentra is van belang voor de versterking en modernisering van de kennisinfrastructuur en de aansluiting van het beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt. Wordt hier nu hetzelfde bedoeld? Ik interpreteer van Veen als volgt. Er is nieuwe technologie toepasbaar in het bedrijfsleven en technocentra moeten vakmensen opleiden die daar mee kunnen werken.
Vanuit de passage gerelateerd aan het regeerakkoord, concludeer ik meer dat nieuwe kennis ontwikkeld wordt in de technocentra en vandaar naar het bedrijfsleven gaat. Kan de minister nog eens duidelijk uiteenzetten wat een technocentrum doet t.a.v. bijv. kennisontwikkeling en research. Is de kennis aanwezig of wordt die ontwikkeld op de technocentra.

De betrokkenheid van de verschillende onderwijsinstellingen.

4. Uit de stukken komt naar voren dat het gehele technisch onderwijs betrokken wordt bij de technocentra. Dus VMBO, MBO, HBO en WO. Wanneer we kijken met welke 15 initiatiefnemers gewerkt gaat worden aan technocentra dan zien we dat dit veelal ROCs zijn. Dus inderdaad het niveau waarop de vakmensen worden opgeleid. Dat wijst op de lijn van van Veen. Toch komen een aantal vragen op:

a) Kan de minister nu eens duidelijk maken wat de rol van het VMBO hiervan kan zijn
b) Wat kan de rol van het HBO en WO zijn. Inbreng van resultaten van nieuw wetenschappelijk onderzoek voor toepassing op bedrijfsniveau? c) Gezamenlijk benutten van hoogwaardige en moderne apparatuur. Stel dat dit gebeurt tussen ROCs onderling. Is het wel te verwachten dat ook VMBO/HBO of WO daar profijt van zal hebben. d) Kun je de technocentra zien als een kop op de technische afdelingen van de ROCs.

5. Voorzitter, het CDA heeft nog een aantal specifieke vragen die samenhangen met de start van de technocentra. Er zijn 15 kansrijke, keurig regionaal verdeelde initiatieven:

a) Zijn deze initiatieven zover dat ze een goede kans maken de startsubsidie binnenkort te kunnen bemachtigen.

b) Is er in deze gevallen ook nu al sprake van een financieel meedenken van het regionale bedrijfsleven gelet op de zware eisen die hieraan later worden gesteld.
c) In de toelichting op artikel 5 staat dat voor de toekenning van de startbijdrage een marginale toets geldt. De vraag is of dit wel kan. Men gaat vrij grote kosten maken en dan moet je er toch wel van overtuigd zijn dat het initiatief zeer kansrijk is. Hoe ziet de minister dit?
d) Is een duidelijk punt van afweging bij subsidietoekenning dat onderwijs-instellingen financieel onafhankelijk blijven van zon technocentrum voor hun reguliere taken?
e) Bij sommige initiatiefnemers wordt een gemeente genoemd ipv. een onderwijsinstelling. Wat is de reden daarvan? Is daar het onderwijs nog niet zo ver?
f) Stel dat een voorloper technocentrum reeds voor 2003 is gestart en reeds eerder een basissubsidie of speerpuntsubsidie vraagt. Kan dit?

g) Stel er vallen een aantal initiatieven weg en er ontstaan daardoor witte vlekken. Gaat de minister dan proberen die witte vlekken op te vullen?

Voorzitter, de CDA fractie zou graag zien dat de kamer regelmatig, bijvoorbeeld na 1 jaar, op de hoogte gehouden wordt van de verdere ontwikkeling van de technocentra.

Kamerlid: A. Mosterd