Verklaring Europese Unie over aanhoudend geweld in Kosovo

Datum nieuwsfeit: 04-11-1999

Kosovo : Ongoing violence

CFSP Presidency Statement: Brussels (04-11-1999) -Nr. 12512/99 (Presse 326) - CFSP : 112/99

Brussel, 4 november 1999

12512/99 (Presse 326)

P 112/99

VERKLARING VAN HET VOORZITTERSCHAP NAMENS DE EUROPESE UNIE INZAKE HET AANHOUDEND GEWELD IN KOSOVO

De Europese Unie heeft met ontzetting kennis genomen van de recente gewelddaden tegen de Servische bevolking van Kosovo. De Europese Unie veroordeelt in het bijzonder het incident van 27 oktober in Peç, waar verschillende gewonden vielen bij een aanval op een konvooi van 155 Serviërs, dat door de UNHCR was georganiseerd en onder bescherming van KFOR stond. Zij veroordeelt evenzeer de schietpartij op 31 oktober te Pristina, in het huis van Momcilo Trajkovic, voorzitter van de "Kosovo-Servische Verzetsbeweging" en covoorzitter van de Servische Nationale Raad, alsmede de vele andere aanvallen op minoriteiten en recente gewelddaden. De schietpartij in Pristina zal ongetwijfeld het streven naar een politieke dialoog tussen Servische en Albanese politieke leiders in Kosovo verder bemoeilijken.

De Europese Unie verwacht dat alle partijen Resolutie 1244 van de VN-Veiligheidsraad volledig uitvoeren en ten volle samenwerken met UNMIK en KFOR, de internationale aanwezigheid die op grond van deze resolutie is ingesteld. Alle partijen moeten het geweld staken.

De Europese Unie hecht aan een democratisch en multi-etnisch Kosovo. Alle Kosovaren, ongeacht hun etnische oorsprong, moeten in staat zijn in Kosovo te blijven of ernaar terug te keren, en moeten er in vrede kunnen leven zonder belaagd of geïntimideerd te worden. Dat was, is en zal de grondslag zijn van het sterke engagement (militair, politiek en economisch) van de Europese Unie in Kosovo.

De Europese Unie en haar lidstaten investeren aanzienlijk veel in mensen en middelen om Kosovo opnieuw op te bouwen. Aanhoudend etnisch geweld zal de inspanningen van de Europese Unie voor de heropbouw van een stabiele maatschappij in Kosovo alleen maar bemoeilijken. De Europese Unie roept de gehele bevolking in Kosovo op om af te zien van geweld en de weg van de samenwerking in te slaan. De Europese Unie roept in het bijzonder de leiders van de Kosovo-Albanese gemeenschap op, deze gewelddaden te veroordelen en hun invloed en leiderschap aan te wenden om samen met KFOR en UNMIK het geweld en de intimidatie in Kosovo uit te roeien. De Unie spoort alle betrokken partijen aan tot samenwerking, om snel de daders voor de rechter te brengen en roept alle politieke krachten in Kosovo op om de dialoog te hervatten en het belagen van politieke tegenstanders een halt toe te roepen.

/newsroom/press/c/12512.NL9.htm