RPF: Boren in Waddenzee onnodig

Datum nieuwsfeit: 05-11-1999
RPF

RPF en GPV teleurgesteld in kabinet
Boren in Waddenzee onnodig
(Persbericht RPF/GPV Tweede Kamer fractie, 5 november 1999)

De fracties van RPF en GPV betreuren het dat het kabinet toch groen licht geeft voor gasboringen in de Waddenzee. Er is op dit moment geen enkele noodzaak om de gasvoorraad in de Waddenzee aan te spreken.

De bescherming van de biologische functie en de rust van dit unieke natuurgebied verdienen veel hogere prioriteit dan het winnen van gas. Boren in de Waddenzee is een experiment met de natuur, waarvan de uitkomst niet kan worden voorspeld.

De argumenten van het kabinet om boringen toch toe te staan, zijn volgens RPF en GPV daarom ook niet overtuigend. Het economisch belang kan niet opwegen tegen de mogelijke schadelijke gevolgen voor het natuurgebied. Het besluit van het kabinet valt bovendien moeilijk te rijmen met de internationale milieuverdragen waarin de bijzondere waarde van de Waddenzee is vastgelegd.
RPF en GPV raden het kabinet aan meer werk te maken van alternatieve energiebronnen. Op het gebied van duurzame zonne- en windenergie kan grote vooruitgang worden geboekt, als daarop wordt ingezet. Intussen kan het gas blijven zitten waar het zit.