Scholen en Elf Atochem Vlissingen chemie-onderwijsprijs

Datum nieuwsfeit: 05-11-1999

Persbericht index persberichten

Leidschendam, 5 november 1999

VNCI stimuleert samenwerking tussen onderwijs en chemisch bedrijfsleven ZEEUWSE SCHOLEN EN ELF ATOCHEM VLISSINGEN WINNAARS CHEMIE-ONDERWIJSPRIJS 1999

Drie middelbare scholen uit Zeeland en Elf Atochem Vlissingen hebben met hun inzending voor de Chemie-Onderwijsprijs 1999 de hoofdprijs in de wacht gesleept. De wedstrijd is bedoeld om scholen en chemische bedrijven te stimuleren om samen te werken en zodoende van elkaar te leren. De Nehalennia Scholengemeenschap uit Middelburg, de Scheldemond Scholengemeenschap uit Vlissingen en de Stedelijke Scholengemeenschap het Goese Lyceum uit Goes gingen de samenwerking aan met Elf Atochem. Resultaat is het project Grignard Reacties. De jury, dit jaar onder voorzitterschap van PvdA- Tweede Kamerlid S. Dijksma, besloot een tweede prijs toe te kennen aan het Johan de Witt Gymnasium en DuPont de Nemours uit Dordrecht voor hun Eurekaproject. Een eervolle vermelding ging naar OSG Huygenwaard uit Heerhugowaard voor hun Drinkwaterproject met Waterwinstation Prinses Juliana Andijk. Prof.dr. E.M. Meijer van DSM Research in Geleen reikte de wisselbekers en de cheques uit tijdens de jaarlijkse conferentie voor scheikundeleraren in Zeist.

De Chemie-Onderwijsprijs van de VNCI biedt leraren en leerlingen in het voortgezet onderwijs de gelegenheid om theoretische schoolscheikunde in een praktische vorm te gieten. Door de samenwerking met een chemisch bedrijf kunnen scholen het vak scheikunde in de dagelijkse praktijk meemaken. Voor bedrijven is het contact met scholen een mogelijkheid om invulling te geven aan Responsible Care. Daarnaast kan dankzij de samenwerking het enthousiasme voor het vak scheikunde en voor werken in de chemische industrie gestimuleerd worden.

De jury vond het project Grignard Reacties het meest in het oog springen, omdat het onderwerp op een originele en toegankelijke manier is aangepakt. De gevarieerde en goed uitgeblanceerde opzet van het project maakt het bovendien voor andere scholen makkelijk om het als extra onderwerp in te zetten. Bij de beoordeling van de inzendingen sprak de enthousiaste inbreng van de leerlingen het meest uit het project Grignard Reacties.

De hoofdprijs van de Chemie-Onderwijsprijs bedraagt 3.500 per winnende school, te besteden aan een computer met software voor de sectie scheikunde. Daarnaast krijgen deze klassen een verzorgde dagtocht naar Amsterdam aangeboden. De tweede prijs is 1.000, bestemd voor de sectie scheikunde.

De eerste wedstrijd rond de Chemie-Onderwijsprijs was in 1996. Na drie jaar heeft de VNCI besloten om de opzet te veranderen en aan te passen aan het tweede fase-onderwijs. Vanaf volgende jaar kunnen docenten en hun leerlingen meedingen naar de Leermeester- en Gezelprijs. Doel van de nieuwe wedstrijd is tweeledig. De Leermeesterprijs staat open voor docenten en heeft als doel samenwerking tussen het chemisch bedrijfsleven en het onderwijs te stimuleren. Doel van de Gezelprijs is HAVO/VWO leerlingen van de examenklas stimuleren om scheikunde een rol te laten spelen in experimenteel onderzoek of een profielwerkstuk. Vanaf 1 december is het reglement beschikbaar.