Verpleegkundigen pakken vermoeidheid bij kanker aan

Datum nieuwsfeit: 05-11-1999
Keywords: medisch, geneesmiddelen, ziektebeelden, patienten

esculaap

medibyte

VERPLEEGKUNDIGEN PAKKEN VERMOEIDHEID BIJ KANKER AAN

Om vermoeidheid bij kankerpatienten vroegtijdig te ontdekken, beschikken oncologie-verpleegkundigen sinds kort over een speciaal ontwikkeld multimediaal pakket.

Verpleegkundigen beschikken sinds kort over een speciaal ontwikkeld multimediaal pakket om vermoeidheid bij kankerpatiënten nog beter aan te pakken. Doel is de vermoeidheid van de kankerpatiënt vroegtijdig te herkennen en de patiënt op een adequate manier te kunnen verplegen. Dat was zeer hard nodig aldus Betty Ambaum, voorzitter van de Vereniging van Oncologie Verpleegkundigen, bij de presentatie van het eerste exemplaar in Utrecht: Vermoeidheid bij kanker is een probleem dat nog niet voldoende door hulpverleners wordt erkend. Patiënten geven echter al langer aan dat vermoeidheid een groot probleem is met serieuze gevolgen voor o.a. de eigen omgeving. De patiënten hebben geen energie meer om te werken, om het gezin te verzorgen of om normale dagelijkse bezigheden uit te voeren. Uit de internationale literatuur blijkt dat 70-100% van de patiënten vermoeidheid rapporteert tijdens chemo-, immuno- en radiotherapie. Uit een recent opinieonderzoek van het NIPO blijkt dat 69% van de kankerpatiënten in Nederland last heeft van vermoeidheid. Bijna de helft van de patiënten wordt elke dag met vermoeidheid geconfronteerd. Uit onderzoek blijkt tevens dat de behandelend artsen zich lang niet altijd bewust zijn van de last die patiënten hebben van vermoeidheid. Een van de pijlers van het beleidsplan 1999-2004 van de Vereniging van Oncologie Verpleegkundigen (VvOV) behelst de bevordering van de deskundigheid in de beroepsuitoefening. Betty Ambaum En daar draagt dit kennispakket enorm toe bij. Het actief volgen van dit programma stelt oncologieverpleegkundigen in staat goed toegerust de praktijk in te stappen; zij zullen in staat zijn het probleem vermoeidheid te signaleren en daar vervolgens actie op te kunnen ondernemen. Het resultaat is dat de verpleegkundige zorg voor patiënten met kanker verder wordt verbeterd omdat ze beter kan inspelen op het vermoeidheidsprobleem. Het programma kan worden gebruikt tijdens de opleiding tot oncologieverpleegkundige of als specifieke bij- en nascholing voor oncologieverpleegkundigen onder meer in de integrale kankercentra. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Voor meer informatie: Giel Vaessen, bestuurslid Vereniging van Oncologie Verpleegkundigen, Hogeschool Limburg Contracting, tel: 045 400 62 12 Henk Hummel, verpleegkundig consulent oncologie, Integraal Kankercentrum Noord, tel: 050 521 59 00

english Switch to english

Laatst gewijzigd: 5 november 1999