Nieuwe test Sanquin traceert hepatitis C sneller

Datum nieuwsfeit: 05-11-1999
Keywords: medisch, geneesmiddelen, ziektebeelden, patienten

esculaap

medibyte

NIEUWE TEST SANQUIN TRACEERT HEPATITIS C SNELLER

Voor alle virustesten geldt dat in de beginfase van de infectie de test zo'n infectie kan missen. Dat komt omdat het virus zich eerst moet vermenigvuldigen, en er zich vervolgens anti-stoffen moeten vormen. Daar gaan soms weken of maanden overheen. Indien een bloeddonor net in deze periode bloed geeft kan een ontvanger van bloed besmet worden. Voor Hepatitis C kan virus is die kans in Nederland in de orde van 2 besmettingen per miljoen transfusies

Een nieuwe test van Sanquin, de rechtsopvolger van het CLB en de regionale bloedbanken, spoort hepatitis-C sneller op in het bloedplasma. Vanaf 1 juli testen de bloedbanken in Nederland al het donorbloed op de aanwezigheid van dit virus. Zo wordt, dankzij de introductie van de Nucleinezuur Amplificatie Test (NAT)het bloed van de vrijwillige donor nog veiliger. Nu al wordt plasma getest op antistoffen voor het hepatitis-C-virus. Echter: het kan weken of maanden duren voordat een persoon antistoffen heeft gevormd. De nieuwe test spoort het dna van het virus op. 'Nederland loopt hiermee voorop in de wereld', meldt algemeen secretaris De Bruijn tijdens de presentatie van het eerste jaarverslag van Sanquin. Dit is de koepelorganisate van de bloedbanken en het CLB. De bloedbanken in Amsterdam, Groningen, Nijmegen en Rotterdam hebben bij de controle een landelijke functie. Hepatitis-C is een ernstige vorm van leverontsteking en wordt via het bloed overgedragen. De kans dat men via bloed van vrijwillige donors hepatitis-C oploopt is in Nederland zeer klein. Het gaat om twee besmettingen per miljoen transfusies. Echter: via zogeheten pools kan één besmette donatie veel gezondheidsschade aanrichten. Een gehele pool kan namelijk worden besmet. Volgens het NIPO heeft het Nederlandse publiek veel vertrouwen in de veiligheid en de beschikbaarheid van het Nederlandse donorbloed. Het krijgt als waarderingscijfer meer dan een acht, aldus het onderzoeksbureau. Het persbericht meldt dat in Nederland meer dan 630.000 mensen, ongeveer 6 procent van de Nederlandse volwassenen, fungeert als vrijwillige bloeddonor. Jaarlijks nemen ongeveer 10 procent van de donoren afscheid van de bloedbanken. Zij vinden zich te oud, houden er mee op om gezondheidsredenen of vinden het te veel moeite. De bloedbanken werven dus regelmatig nieuwe donoren. Zij hebben een ruim reservoir van vrijwilligers. Het NIPO meldt dat eenderde van de mensen die nu geen donor zijn, wel bereid zijn bloed te geven. Veel mensen doen het niet omdat zij er geen of weinig aandacht aan hebben besteed. Donoren zijn vaak ouder dan 35 jaar. Jongeren zijn nu nog minder geinteresseerd.

english Switch to english

Laatst gewijzigd: 5 november 1999