Start ArenA academie in Amsterdam Zuid Oost

Amsterdam.nl
Nieuws & Actueel
DE ARENA ACADEMIE GAAT VAN START

Een strakke opleiding en baangarantie

Op vrijdag 5 november om 14.00 uur geven Stanley Menzo en de wethouder Economische Zaken en Werk, Pauline Krikke, samen het startsein voor de leerlingen die net begonnen zijn aan hun opleiding aan de ArenA Academie in Zuidoost. Ze zijn nu nog ondergebracht bij het Augustinus College, maar in het nieuwe gebouw zal volop de ruimte zijn om de leerlingen klaar te stomen voor een baan die aansluit bij deze nieuwe beroepsopleiding. In principe zal er elk jaar plaats zijn voor 75 leerlingen en er is al een wachtlijst. Het is ook geen gewone school, maar een beroepsopleiding die zeer sterk gericht is op de praktijk van het bedrijfsleven in de dienstverlenende sector. De academie is bedoeld voor jongeren in Zuidoost die een kans moeten krijgen op een praktische en goede opleiding voor later. Bovendien is het bedrijvengebied in Zuidoost booming. Jonge werkzoekenden uit de directe omgeving moeten daarvan kunnen profiteren als ze van school komen.

Leerlingen wordt een lesprogramma geboden dat voor een groot deel bestaat uit stages bij bedrijven en het opdoen van praktijkervaring met docenten die door de deelnemende bedrijven worden 'geleverd'. Er wordt veel gedaan aan sport en andere activiteiten op buitenschoolse uren. De leerlingen (en de docenten) zullen een uniform dragen waarmee wordt aangegeven dat representativiteit een belangrijke eigenschap is om later in de dienstverlenende sector te kunnen slagen. De bedrijfsmatige oriëntatie blijkt ook uit het feit dat met leerlingen en ouders een contract wordt gesloten. Als een leerling zich niet aan het contract houdt, volgt ontslag van de academie.

De ArenA Academie is opgericht door de gemeente samen met twaalf bedrijven in Zuidoost, waaronder een schoonmaakbedrijf, een meubelbedrijf, een uitzendorganisatie, bedrijven in de detailhandel en de catering, het stadion, etc. Deze bedrijven hebben grote behoefte aan mensen met een afgeronde beroepsopleiding die aansluit op de bedrijfspraktijk. Het dragen van een uniform is bijvoorbeeld mede op aandringen van het bedrijfsleven verplicht gesteld in het contract. De gemeente en de 'founding'-bedrijven investeren zo'n 4,2 miljoen gulden in de academie in een verhouding van 60-40. Daarnaast leveren de bedrijven bijdragen in natura zoals meubels, schoonmaakdiensten, docenten,

stages en, als belangrijkste, een garantie op een baan na succesvolle afsluiting van de tweejarige opleiding. De academie ligt dus heel dicht tegen het bedrijfsleven aan. De gemeente staat verder garant voor nog eens 2,4 miljoen, maar eerst worden hiervoor sponsors benaderd. Pauline Krikke: "Ik zie het, samen met het stadsdeel Zuidoost, als onze opdracht om economie, werk en beroepsonderwijs met elkaar te verbinden. Juist met de academie zal dat op deze onorthodoxe manier moeten gaan lukken. Het bedrijfsleven komt zo aan goed opgeleide Amsterdamse jongeren, en de leerlingen krijgen de kans om goed beslagen ten ijs te komen. En allebei, bedrijven en jonge Amsterdammers, zijn ons even lief."

De ArenA Academie staat vlak voor het stadion in Zuidoost, gezien vanuit de metrohalte Strandvliet.

Amsterdam, 3 november 1999Pb-112 Mechtild Rietveld 5522042