Politiebericht provincie Groningen

Dagelijkse berichten districten West, Noord, Midden en Oost

Vrijdag 5 november 1999

Leens: Inbreker aangehouden
Bij en woning aan de Breekweg in Leens heeft de politie vannacht een 28-jarige man uit die plaats aangehouden. De politie stelde een onderzoek bij de woning nadat de bewoners hadden gemeld dat er werd ingebroken. Bij het onderzoek in de woning vluchtte de verdachte naar buiten maar kon worden gepakt. Hij bleek diverse ruimten in het huis te hebben doorzocht en had inmiddels een aantal voorwerpen, waaronder videoapparatuur, klaargezet om mee te nemen. De man is overgebracht naar het politiebureau en ingesloten voor nader onderzoek en verhoor. Tijdens het transport naar het bureau verzette de verdachte zich hevig. Daarbij veroorzaakte hij forse schade aan het interieur van de politieauto.

Lettelbert: Vrachtauto kantelt
Bij een passeermanoeuvre tussen twee vrachtauto's aan de Hoofdstraat in Lettelbert is gistermorgen een vrachtauto gekanteld en in de berm terechtgekomen. De bestuurder van de wagen, een 24-jarige man uit Ugchelen reed in de richting van Oostwold. Uit tegenovergestelde richting naderde een andere vrachtwagen. Bij het passeren kwam de bestuurder uit Ugchelen met zijn vrachtauto in de berm en na een aantal meters door de berm te zijn gereden kantelde de wagen. De andere vrachtwagen reed na het ongeval door. De politie stelt een onderzoek in naar de toedracht van het ongeval en wil graag in contact komen met twee jeugdige fietsers. Die fietsten kort voor het ongeval voor de gekantelde vrachtwagen en kunnen mogelijk informatie verstrekken over de andere vrachtwagen die na het ongeval door is gereden. Een takelbedrijf heeft de gekantelde wagen weer op de wielen gezet.

Kruisweg: Gestolen auto in sloot
In een sloot langs de Leensterweg in Kruisweg troffen politiemensen vannacht, na een telefonische melding een auto aan. Bij of in de wagen, die zwaar beschadigd was en waarvan de verlichting nog brandde, waren geen mensen aanwezig. Bij onderzoek door de politie is vast komen te staan dat de wagen, vermoedelijk kort voordat die werd aangetroffen, is gestolen uit een garage bij een woning aan de Leensterweg in Kruisweg. De dader van de diefstal heeft zich toegang tot de garage verschaft door een ruit te vernielen. Vervolgens heeft de inbreker de wagen door de garagedeur heen naar buiten, waardoor de wagen zwaar beschadigd is geraakt. Niet ver van de woning is de auto in de sloot gereden. Een bergingsbedrijf heeft de auto afgevoerd. De politie onderzoekt de inbraak.

Stadskanaal: Autoinbrekers aangehouden
De politie heeft gistermiddag op de provinciale weg N33, nabij de A7 gister-middag twee inzittenden van een personenauto aangehouden. Zij worden ervan verdacht kort voor de aanhouding te hebben ingebroken in een geparkeerde auto. Deze wagen stond op de carpoolplaats aan de Van Boekerenweg in Stadskanaal. Een passerende vrachtwagenchauffeur zag de daders, twee mannen van 24 jaar uit Groningen, na de inbraak wegrijden en gaf hun signalement en dat van hun auto door aan de politie. Uit de geparkeerde auto werd een autoradio gestolen. Die werd bij de verdachten aangetroffen en is inmiddels terug gegeven aan de eigenaar. De verdachten zijn ingesloten. De politie stelt een onderzoek in.

Appingedam: Bromfietser onder invloed
Op de Alberdagweg in Appingedam heeft de politie vannacht een 26-jarige man uit die plaats aangehouden wegens rijden onder invloed. De man reed op een bromfiets en bij een routinecontrole door de politie bleek hij teveel alcohol te hebben gedronken. Bij de ademanalyse werd 0.9 promille alcohol gemeten. Na verhoor is de man heengezonden. Hij kreeg een dagvaarding mee en een acceptgiro van 190 gulden. Er is hem tevens een rijverbod van drie uur opgelegd.

Zuidwolde: Gordelcontrole
Op de Groningerweg in Zuidwolde heeft de politie gistermiddag een controle op het dragen van autogordels gehouden. Daarbij zijn 217 voertuigen gecontroleerd. 8 mensen kregen een bekeuring voor het niet dragen van een gordel.

Kiel Windeweer: Gewonden bij steekpartij
Een 58-jarige politieman en een 29-jarige vrouw uit Kiel Windeweer zijn gisteravond gewond geraakt bij een burenruzie aan de Zuidlaarderweg in Kiel Windweer. De politie was naar de Zuidlaarderweg gestuurd om te bemiddelen bij de burenruzie. Bij de komst van agenten bleek de situatie redelijk rustig te zijn. Leden van twee families hadden kort voor de komst van de politie ruzie met elkaar gehad. Daarbij was het tot een handgemeen gekomen. Terwijl de agenten de situatie in ogenschouw namen kwam familieleden van een van de beide gezinnen thuis. Na van het voorval te hebben gehoord wilde één van de betrokkenen verhaal gaan halen bij de andere partij. Dat kon door een politieman worden voorkomen. Daarbij raakte de agent met de man in gevecht. Kort daarop kwam een 54-jarige man uit Zuidlaren, familielid van het andere gezin, met een mes naar buiten. Hij liep daarmee dreigend af op de 29-jarige vrouw. De 58-jarige politieman wist de verdachte het mes afhandig te maken maar kon niet voorkomen de vrouw werd verwond.
Bij die schermutseling werd de agent ook gestoken. De 29-jarige vrouw en de politieman zijn naar een ziekenhuis in Groningen gebracht. De vrouw is voor behandeling opgenomen. De politieman kon in de loop van de nacht na behandeling naar huis. De 54-jarige verdachte is aangehouden en ingesloten. De politie stelt een nader onderzoek in.

Kolham: Vrouw aangehouden na brand en bedreiging Op de Fromaweg in Kolham heeft de politie gisteravond een 32-jarige vrouw uit die plaats aangehouden. De vrouw wordt ervan verdacht eerder op de middag brand te hebben gesticht in haar woning aan de Berkenlaan in Kolham en daarna in Wildervank haar ex-echtgenoot met een vuurwapen te hebben bedreigd. De vrouw, die eerder op de dag was ontslagen uit een psychiatrisch ziekenhuis, maakte bij de aanhouding een verwarde indruk. Ze heeft inmiddels toegegeven brand te hebben gesticht in de woning. Daarna reed zij in haar auto naar Wildervank. Bij de aanhouding is bij de vrouw geen vuurwapen aangetroffen. Na overleg met een arts is de vrouw ingesloten voor nader onderzoek en verhoor.

Foxhol: Gewonde bij bedrijfsongeval
Een 27-jarige man uit Hellum is gistermorgen gewond geraakt bij een bedrijfongeval in een montagehal van een scheepswerf aan de Scheepswervenweg in Foxhol. De man verrichte werkzaamheden aan een scheepsschroefmotor en raakte daarbij met een hand bekneld onder die motor. Hij is met lestel aan zijn vingers naar een ziekenhuis gebracht. De arbeidsinspectie stelt een onderzoek in.

Voor nadere informatie: afdeling voorlichting, telefoon 0 50 - 5 995 010