Biodiversiteit goed voor duurzame agrarische bedrijfsvoering

Datum nieuwsfeit: 05-11-1999

CLM-persbericht

BIODIVERSITEIT IS BRUIKBAAR OP BOERENBEDRIJF

Datum: 3 november 1999

Biodiversiteit kan een belangrijk onderdeel van een duurzame agrarische bedrijfsvoering worden. Boeren zien kansen om de natuurlijke verscheidenheid in vee, gewassen, bodemleven en soorten op hun bedrijf te behouden en te benutten. Dit concludeert het Centrum voor Landbouw en Milieu (CLM) op grond van gesprekken met boeren, tuinders en onderzoekers.

Het ministerie van LNV wil agrariërs stimuleren om biodiversiteit op hun bedrijf te behouden of te vergroten. LNV heeft het CLM en DLV gevraagd om samen met boeren uit te zoeken wat zij met biodiversiteit kunnen. De betrokken boeren en tuinders blijken enthousiast en zien veel mogelijkheden om biodiversiteit te benutten.

Natuurlijke weerstand vergroten
In de akkerbouw en vollegrondsgroenteteelt wordt de kans op ziekten en plagen kleiner wanneer een agrariër vaak van teelt wisselt en daarmee het bodemleven bevordert. Dit geldt ook als natuurlijke vijanden van ziekten en plagen, zoals roofwantsen of lieveheersbeestjes een kans krijgen. Dit kan bijvoorbeeld door houtwallen, bosjes en ruige zomen op het bedrijf in stand te houden, waarin zij een schuilplaats vinden. Als boeren de hoeveelheid organische stof in de bodem verhogen komen er meer regenwormen waardoor de structuur van de grond zal verbeteren. Met dit soort maatregelen vergroot hij biodiversiteit, maar ook de natuurlijke weerstand van zijn gewas en de vruchtbaarheid van zijn grond. Hij kan daarmee zijn afhankelijkheid van chemische bestrijdings-middelen verminderen.

Genetische variatie benutten
Op melkveebedrijven is van nature nog genetische variatie aanwezig in de veestapel. Deze is echter in gevaar nu veel boeren gebruik maken van slechts enkele topstieren. In plaats daarvan kunnen veehouders de genetische variatie op hun eigen bedrijf benutten. Bijvoorbeeld door melkkoeien te selecteren die met minder krachtvoer toch een hoge productie halen. Hiermee is het mogelijk om de productie op niveau te houden en de mineralenverliezen terug te dringen.

Concrete voorbeelden
Het vandaag verschenen rapport Kansen voor biodiversiteit op het boerenbedrijf geeft veel concrete voorbeelden van hoe boeren biodiversiteit kunnen vergroten en tegelijkertijd benutten. Het CLM constateert dat onder boeren meer kennis nodig is over de mogelijkheden op dit gebied. Samen met DLV gaat het CLM vervolgprojecten uitvoeren om in deze kennisbehoefte te voorzien.

Toelichting: Adriaan Guldemond of Natasja Oerlemans, CLM, 030-244 13 01
Het rapport Kansen voor biodiversiteit op het boerenbedrijf is onder nummer 440-1999 te bestellen bij het CLM. Het kost ƒ 20,-.