Oprichting Universal Plug and Play Forum-stuurcommissie

Datum nieuwsfeit: 05-11-1999

Microsoft, Compaq, Hewlett-Packard, Intel, Matsushita, Philips, Siemens, Sony, Thomson en anderen richten Universal Plug and Play Forum-stuurcommissie op

UPnP Forum en stuurcommissie richten zich op het verder ontwikkelen van op Internet-standaards gebaseerde netwerktechnologieën

Schiphol-Rijk/Brussel, 5 november 1999 - Microsoft maakt de oprichting bekend van de Universal Plug and Play (UPnP) Forum-stuurcommissie. Deze commissie zal het programma, dat wil zeggen de technologische richting en de leidende principes, gaan vaststellen voor het Universal Plug and Play Forum. Tot de leden van de stuurcommissie behoren onder meer Axis Communications, Compaq Computer, Echelon, Hewlett-Packard, Honeywell, IBM, Intel, Matsushita Electric Industrial Company, Mitsubishi Electronics America, Panja, Philips Electronics, Siemens, Sony, Thomson Multimedia en Microsoft.

Het UPnP Forum werd in juni 1999 opgericht ter stimulering van de ontwikkeling van een nieuwe generatie apparaten die gemakkelijk op een netwerk kunnen worden aangesloten, op basis van open Internet-standaards en
-protocollen. Een van de eerste taken van deze commissie is het opzetten van werkgroepen die zullen bepalen op welke wijze apparaten ondersteund zullen worden en hoe zij met elkaar zullen communiceren. Zo zullen de consumenten-elektronicabedrijven Philips, Sony en Thomson met Microsoft en andere leden van het UPnP Forum samenwerken om UPnP-specificaties te ontwikkelen voor het aansluiten van audio-visuele apparatuur op thuisnetwerken. Gestreefd wordt onder andere naar de verbinding van UPnP-netwerken en Home Audio/Visual interoperability (HAVi) Level One-apparaten via open, op het web gebaseerde standaards. Op deze wijze kan op rendabele wijze cross-platform operabiliteit worden verkregen, zonder bedrijfseigen programmeertalen, besturingsomgevingen of andere technieken. Andere werkgroepen zullen zich bezighouden met onderwerpen zoals communicatie en netwerken, beeldbewerking en 'home automation'.

Universal Plug and Play Forum
Het doel van het Universal Plug and Play Forum is de stimulering van de ontwikkeling van apparaten die zich gemakkelijk onderling laten verbinden en het gebruik van netwerken vereenvoudigen, zowel thuis als in zakelijke omgevingen. Hiertoe zal het forum stuurprotocollen voor Universal Plug and Play-apparaten vaststellen en publiceren, die gebaseerd zijn op open Internet-communicatiestandaards. De interesse van de consument voor thuisnetwerken neemt toe, nu PC's, handpalmcomputers en Internet een steeds grotere rol gaan spelen in alledaagse activiteiten, zoals ontspanning, communicatie, winkelen en educatie. Door het gemakkelijker te maken om allerlei apparaten in huis aan te sluiten op een netwerk zal deze acceptatie nog sneller verlopen, waardoor de markt zal groeien. Eenvoudige netwerken
Dankzij Universal Plug and Play kunnen apparaten gemakkelijk met elkaar verbonden worden, waarbij gebruik wordt gemaakt van bestaande standaards en technieken. Het is derhalve niet nodig om hiervoor om een nieuwe infrastructuur te creëren. Universal Plug and Play biedt diverse voordelen, waaronder:

* Gebaseerd op standaards - Universal Plug and Play benut nu beschikbare en gemakkelijk te implementeren Internet-standaards;

* Onafhankelijk van het netwerkmedium - De Universal Plug and Play-technologie is geheel onafhankelijk van het fysieke netwerkmedium. Het is compatibel met ieder type netwerk, zoals 10BaseT Ethernet en andere, nieuwe netwerktechnieken waarvoor geen complexe en kostbare bekabeling aangelegd hoeft te worden;

* Een brede reeks aan apparaten - Universal Plug and Play is toepasbaar voor alle soorten van apparaten, waaronder PC's, home-entertainmentsystemen, nieuwe 'smart appliances', home automation-systemen, netwerkapparaten en op het web gebaseerde apparaten. Hiervoor is geen aparte server nodig.

Dankzij deze pragmatische aanpak is de implementatie van Universal Plug and Play in apparaten eenvoudig en vereist het slechts een beperkte hoeveelheid van de beschikbare systeembronnen. Het UPnP Forum is van plan om de eerste protocollen in de loop van 2000 bekend te maken. Meer informatie over het UPnP Forum is te vinden op www.upnp.org.

Brede ondersteuning voor Universal Plug and Play
Vele organisaties ondersteunen het streven van het Universal Plug and Play Forum om oplossingen te definiëren voor eenvoudige standaards voor interconnectiviteit en het via een netwerk verbinden van intelligente apparaten. Een overzicht van de organisaties die het UPnP steunen is te vinden op www.upnp.org/supporters.htm.

Microsoft
Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is marktleider op het gebied van software voor privé- en zakelijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks aan producten en diensten die ontwikkeld zijn om mensen meer mogelijkheden te bieden tot een prettiger en gemakkelijker gebruik van de computer, ongeacht waar, wanneer en hoe zij dat willen.

Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Michiel Gosens, Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 74
Microsoft N.V., Els Stevens, Public Relations Manager, telefoon: +32 (0)2 - 704 33 22
of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08.

Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft Benelux website op pagina
www.microsoft.com/benelux/press/.

Microsoft, Windows en Windows NT zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.