FNV: Werknemers groothandel vaak bang voor de baas

Datum nieuwsfeit: 05-11-1999
expostbus51

FNV BONDGENOTEN

Werknemers groothandel vaak bang voor de baas

Onder het motto 'Bang voor de baas? Vertel het de bond' heeft FNV Bondgenoten op 21 oktober jl. een beldag gehouden voor het personeel in de groothandel.
De telefoons stonden de hele dag roodgloeiend. Ruim 450 werknemers belden de bond met klachten over hun werk.

De klachten zijn nu geïnventariseerd. Angst voor de baas, slechte naleving van de CAO (als die er al is), veel overwerk en slechte arbeidsomstandigheden waren de meest gehoorde problemen.

Bijna 40 % van de bellers gaf aan bang te zijn voor de baas. De redenen daarvoor varieerden van intimidatie (22,5 %), bedreiging met ontslag na het maken van opmerkingen (8 %) tot slechte of geen communicatie (28 %).

Daarnaast hadden veel bellers klachten over de arbeidstijden (40 %), waaronder werkweken van meer dan 40 uur, geen invloed op het werkrooster en geen pauzes.
Ook het loon, de loonsverhoging, functie-indeling en verschillen in betaling waren 'hot-items' (35 %).
De arbeidsomstandigheden zijn niet altijd even goed: 22 % van de klachten richtte zich daarop : over werkdruk, veiligheid en ongekwalificeerde heftruckchauffeurs onder andere.

Meer dan de helft van de bellers werkt in een magazijn van een groothandel, bij ongeveer 30 % is werkzaam als commercieel personeel en 12,5 % werkt op de administratie.

FNV Bondgenoten wil zo snel mogelijk aan tafel met het Nederlands Verbond Groothandel (NVG). Deze week heeft de bond via een brief de NVG aangeboden om samen onderzoek te doen naar de arbeidsverhoudingen in de groothandel. Daarbij moet ook de overheid worden betrokken. En daarnaast wil de bond, overigens in samenwerking met de Dienstenbond CNV, een werkconferentie organiseren gericht op de toekomst.

Daarnaast wil FNV Bondgenoten een keurmerk ontwikkelen voor werkgevers in de groothandel. Door middel van een vragenlijst kunnen werknemers hun eigen werkgever beoordelen. De beste werkgever krijgt eind voorjaar 2000 een prijs.

Tot nu toe hebben de werkgevers verenigd in de NVG steeds ontkent dat er problemen zijn. Algemeen secretaris L.Antonini deed de klachten van het personeel onlangs nog af met de zin: 'Als het je niet bevalt, dan zoek je toch gewoon een andere baan?'

Meer informatie :
Peter de Groot, bedrijfsgroepmanager FNV Bondgenoten 030 - 2738291 of 06-51262060
Nathalie Koopman, persvoorlichter FNV Bondgenoten 030 - 2738389 of 06-51406105

05 nov 99 14:13