Internetwinkels controleren veiligheid van klantgegevens

Consumentenbond

Internetwinkels controleren veiligheid van klantgegevens

5 november 1999

Volgens de hackers die hebben ingebroken in de computers van de internetwinkels, is het mogelijk om bij een aantal internetwinkels toegang te krijgen tot het bestand met de persoonlijke gegevens van de klanten. Deze winkels zullen op verzoek van de Consumentenbond controleren of dit waar is en zo nodig maatregelen nemen. Op 2 november hebben twintig Nederlandse internetwinkels het Web Trader-logo gekregen. Dit is een nieuw keurmerk voor internetwinkels waar consumenten veilig en betrouwbaar kunnen kopen. In de bijbehorende gedragscode staat: 'De aanbieder treft passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de overdracht van persoonlijke informatie.' Als klantgegevens niet voldoende beveiligd zijn, wordt dus niet voldaan aan deze code. De Consumentenbond heeft de internetwinkels op de hoogte gebracht van de actie van de journalisten. De internetwinkels zullen opnieuw naar de veiligheid van hun klantenbestanden kijken. Als het nodig blijkt om (aanvullende) maatregelen te nemen, zullen zij dat op zeer korte termijn doen. De Consumentenbond is blij met de actie van de journalisten. Het unieke van Web Trader is dat miljoenen Nederlanders met elkaar de internetwinkels gaan controleren en in de gaten houden, en dat is precies wat gebeurd is.

Zie ook de speciale website over de campagne 'De Digitale Consument': www.dedigitaleconsument.nl