Partijraad CDA sluit Jaar van de Veiligheid af

Partijraad sluit Jaar van de Veiligheid af

Den Haag, 29 oktober 1999

Zaterdag 6 november in Oss

Op de CDA-Partijraad die zaterdag 6 november a.s. in de Lievekamp (Raadhuislaan 14) te Oss plaatsvindt wordt het Jaar van de Veiligheid afgesloten met een discussie en stemming over een resolutie met concrete beleidsaanbevelingen zoals onder meer de gezinscoach, (verplichte) opvoedingsondersteuning en een bredere rol van het consultatiebureau. Ook Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) en het door partijvoorzitter Van Rij genomen initiatief om te komen tot een Centrum voor Politiek, Religie en Spiritualiteit staan prominent op de agenda. Fractievoorzitter Jaap de Hoop Scheffer, partijvoorzitter Marnix van Rij en senaatsfractievoorzitter Gerrit Braks houden toespraken.

De Partijraad begint om 10.00 uur met het huishoudelijk deel waarin onder meer de Begroting 2000 wordt besproken. De voordracht van de nieuwe penningmeester Hein Swinkels wordt behandeld, en er wordt afscheid genomen van penningmeester Bert Vroon.

Informatie- en Communicatietechnologie (ICT)
Na het huishoudelijk deel volgt van 11.00 tot 12.00 uur - een discussie over Voortgaande informatie- en communicatietechnologie: kansen en keuzes. CDA-Tweede Kamerlid Maria van der Hoeven en Leendert Bikker (oprichter van Bikker Communicatie) houden een inleiding. Onder leiding van CDA-Tweede Kamerlid Joop Wijn vindt vervolgens de discussie plaats.

Toespraken, Politieke rondblik, Jaar van de Veiligheid Na de lunch begint het politiek gedeelte van de Partijraad dat duurt van 13.00 tot 17.00 uur. Er zijn toespraken van CDA-fractievoorzitter Jaap de Hoop Scheffer, partijvoorzitter Marnix van Rij en senaatsfractievoorzitter Gerrit Braks. Verder is er een politieke rondblik en wordt het Jaar van de Veiligheid afgerond met de discussie over de resolutie Veiligheidsontwikkeling.
De partijbrede discussie over de preventieve kant van het veiligheidsbeleid startte dit voorjaar met de presentatie van de notitie Samen Nederland veiliger maken. De commissie-Kerkhof-Mos (vice- voorzitter van het CDA) heeft volop gebruik gemaakt van de talrijke reacties en een ontwerp-resolutie opgesteld waarin onder meer gepleit wordt voor de introductie van de gezinscoach, (verplichte) opvoedingsondersteuning en een bredere rol van het consultatiebureau. (het persbericht over en de integrale tekst van de resolutie veiligheidsontwikkeling zijn medio oktober naar de media gezonden; persbericht en integrale tekst van de resolutie kunt u terug vinden onder nieuws/perberichten op deze site)

Deelsessies
Tijdens het middagprogramma zijn er tussen 13.30 en 14.30 uur drie deelsessies:

- Centrum voor politiek, religie en spiritualiteit; uitwerking van een idee
Partijvoorzitter Marnix van Rij heeft medio augustus in CD/Actueel een pleidooi gehouden voor de oprichting van een Centrum voor politiek, religie en spiritualiteit.
Tijdens deze deelsessie zal de partijvoorzitter zijn ideeën nader uiteenzetten waarna de forumleden Berna Yilmaz (lid Parijbestuur), Rajen Ramnath (voorzitter Intercultureel Beraad) en prof. dr. Anton Houtepen (hoogleraar oecumenische theologie aan de Universiteit Utrecht en directeur van het Interuniversitair Instituut voor Missiologie en Oecumene) reageren. Daarna volgen reacties uit de zaal. Leo Fijen (presentator en eindredacteur van Kruispunt TV) leidt de discussie.

- Grensoverschrijdende samenwerking; veel kansen, weinig mogelijkheden hoelang moet de grensstreek nog op paars wachten? Met medewerking van de forumleden Ria Oomen-Ruijten (CDA-Europarlementslid), Jan Hendriks (burgemeester van Baarle-Nassau) en Clemence Ross-Van Dorp (CDA-Tweede Kamerlid). De forumleden houden een korte inleiding waarna discussie met de zaal plaatsvindt. Bart van Winsen (voorzitter CDA-Euregioverband en wethouder in Haaksbergen) leidt de discussie.

- Vrijwilligers: het cement van de samenleving Hoe kan de overheid vrijwilligerswerk stimuleren; is de centrale vraag tijdens deze deelsessie. Met medewerking van Marry Visser-Van Doorn (CDA-Tweede Kamerlid), Theo van Loon (directeur Nederlandse Organisatie van Vrijwilligers, NOV) en Gerard Sanders (vrijwilliger). Lucas Bolsius (CDA-fractievoorzitter in Rotterdam) leidt de discussie.

Na afloop van de Partijraad is er vanaf 17.00 uur een borrel, met aansluitend diner.

Voor meer informatie: CDA-Partijvoorlichting, 070-3424814/3424842; 06-53225950.