SP eist helderheid over huurlingen in Papua Nieuw-Guinea

Datum nieuwsfeit: 06-11-1999

SP

SP eist helderheid over huurlingen

SP EIST HELDERHEID OVER HUURLINGEN

De mogelijke inzet van huurlingen en het misbruiken van een Rode Kruis helicopter bij de bevrijding van gijzelaars doen nieuwe vragen rijzen over de afloop van het drama dat zich in 1996 in Papua Nieuw-Guinea afspeelde.

De Papoea bevrijdingsorganisatie gijzelden twee Nederlandse en enkele Engelse wetenschappers om hun eis voor onafhankelijkheid kracht bij te zetten. Toen onderhandelingen door het Rode Kruis leken te zijn mislukt voerde het Indonesische leger een militaire actie uit om de Europeanen te bevrijden. Daarbij vielen meer dan tien doden, de meeste ongewapende burgers. Nieuwe getuigenverklaringen van lokale dorpsbewoners en toenmalige gijzelaars spreken van blanke huurlingen die in een Rode Kruis helicopter het Indonesische leger hierbij ondersteunde. Het voormalige Zuidafrikaanse huurlingenbedrijf Executive Outcomes erkende betrokkenheid bij de zaak in een uitzending van het VPRO radioprogramma Argos van vrijdag 5 november. Volgende week donderdag zendt de EO een documentaire uit over de afloop van het gijzelingsdrama. SP fractievoorzitter Jan Marijnissen stelde al in 1996 vragen aan de minister van buitenlandse zaken over de Nederlandse rol bij de onderhandelingen door het Rode Kruis. Nu wil hij het naadje van de kous weten over de inzet van huurlingen en het gebruiken van het Rode Kruis symbool daarbij, een flagrante schending van de Conventies van Geneve. Hij stelt daartoe de volgende vragen aan minister Van Aartsen:

1. Bent u bekend met de uitzending van het VPRO radioprogramma Argos?

2. Kunt u bevestigen dat bij de militaire actie ter bevrijding van de gijzelaars in Irian Jaya in 1996 gebruik gemaakt werd van een witte helicopter met het Rode Kruis symbool?
Zo ja, hoe beoordeelt u het gebruik van dit symbool tijdens een militaire actie en wat heeft u ondernomen om uw opvatting hierover kenbaar te maken aan Indonesië?
Zo nee, hoe verklaart u dan de getuigenverklaringen omtrent deze gang van zaken en bent u bereid hiernaar alsnog een onderzoek in te stellen?

3. Kent u de getuigenverklaringen dat blanke militairen bij deze actie betrokken waren en de bevestiging van het voormalige Zuidafrikaanse huurlingenbureau Executive Outcomes dat zij hebben deelgenomen aan deze actie?
Zo ja, kunt u de betrokkenheid van deze huurlingen bevestigen en hoe beoordeelt u het gebruik van deze huurlingen?
Zo nee, hoe verklaart u dan bovengenoemde verklaringen en bent u bereid hiernaar alsnog een onderzoek in te stellen?

4. Was de Nederlandse regering vooraf op de hoogte van de militaire bevrijdingsactie en de betrokkenheid van huurlingen hierin? Zo ja, heeft Nederland hiermee ingestemd en waarom? Zo nee, hoe verklaart u dan de bevestiging van de toenmalige Nederlandse ambassadeur in Jakarta dat over alle acties uitvoerig overleg gevoerd werd tussen alle betrokken partijen?

5. Is Nederland destijds operationeel, financieel of anderszins betrokken geweest bij de inzet van huurlingen tijdens de bevrijdingsactie?

meer informatie
Johan van den Hout: 070-3183820 of 013-5440293 Jan Marijnissen: 070-3182801 of 0412-633528

05 nov 99 22:22