Kinderboekenfestival op de Nederlandse Antillen en Aruba

Datum nieuwsfeit: 06-11-1999

Persbericht Stichting Culturele Manifestaties N.A.N.A.

Amsterdam, 19 oktober 1999

"Van @penstaartje tot apenkooi": Kinderboekenfestival op de Nederlandse Antillen en Aruba

Voor Joke van Leeuwen, Wim Hofman, Dolf Verroen, Marita de Sterck, Anne Takens en Ton van Reen is de kinderboekenweek dit jaar nog lang niet afgelopen. Onder het motto "Van apenstaartje tot apenkooi" wordt op 6 november op Curaçao het zevende Kinderboekenfestival van de Stichting N.A.N.A. geopend. Een feestelijke lees-, luister- en schrijfmarathon die alle eilanden van de Nederlandse Antillen en Aruba aandoet. Schrijvers uit Nederland en België gaan op tournee naar het Caraibische stukje van ons koninkrijk, waar zij samen met collega's van de eilanden optreden in scholen en bibliotheken.

Festivaldeelnemer Wim Hofman verwerkte het thema van dit jaar tot een fraai ontwerp voor het eigen affiche van N.A.N.A. voor 1999. Als speciaal festivalgeschenk werd dit keer "Het gevonden kind" van Dolf Verroen, i.s.m. uitgeverij Zwijsen door N.A.N.A. opnieuw, maar nu in vier talen, uitgegeven: Natuurlijk in het Nederlands, maar ook in het Engels, dat bovenwinds wordt gesproken, en in het - benedenwindse - Papiaments dat twee versies kent: Papiamentu, de taal van Curaçao en Bonaire, en Papiamento, de Arubaanse variant.

Het vorig jaar op de eilanden zeer enthousiast ontvangen festivalboekje "Malmok", geschreven en getekend door Sjoerd Kuijper en Annemarie van Haeringen naar aanleiding van een eerdere werkreis met N.A.N.A., werd dit jaar in Nederland bekroond met de gouden penseel.

Om de boekenvoorraad ter plaatse aan te vullen zullen door N.A.N.A. evenals in de voorgaande jaren boekenschenkingen worden gedaan van titels van de bezoekende schrijvers. Voorts treedt N.A.N.A. op als de vertegenwoordiger van de CPNB op de Nederlandse Antillen en Aruba.

Op 2 december wordt het festival op St. Eustasius afgesloten. Deelnemerslijst Kinderboekenfestival 1999 Het festivalschema kunt u bestellen bij de Stichting Culturele Manifestaties N.A.N.A., W.G. Plein 222, 1054 SE Amsterdam, tel: +31-(0)20-618 19 00.

De Stichting Culturele Manifestaties N(ederlandse) A(ntillen) N(ederland) en A(ruba) werd opgericht in 1991. Sindsdien organiseerde N.A.N.A. behalve het inmiddels jaarlijks terugkerende Kinderboekenfestival, o.a. vijf Filmfestivals voor kinderen en twee Schrijvers- en filmfestivals voor (jong) volwassenen. Het programma wordt georganiseerd in nauwe samenwerking met de Bibliotheken en Culturele Diensten ter plekke.

Het Kinderboekenfestival wordt gesubsidiëerd door het Ministerie van Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties, het Ministerie van OC&W, de Nederlandse Taalunie en de regeringen van de Nederlandse Antillen en Aruba. Het programma van 1999 wordt voorts mede mogelijk gemaakt door de Susanna van Baerle Stichting, het Prins Bernhard Fonds Nederlandse Antillen en Aruba, ING Barings, Madura & Curiel's Bank, National Interrent Curaçao, Hotel Porto Paseo, Stichting Mees Pierson, KPMG Accountants. Klik om naar boven te gaan.

Deelnemers Kinderboekenfestival 1999

Merly Augusta (Curaçao)
Gilbert Bacilio (Curaçao)
Jacky Bernabela (Bonaire)
Roland Colastica (Curaçao)
Mimi Coffie (Bonaire)
Desiree Correa (Aruba)
Marita De Sterck (België)
Edward Heerenveen (Curaçao)
Wim Hofman (Nederland)
Alvin Inecia (Curaçao)
Roel Jungschlager (Curaçao)
Diana Lebacs (Curaçao)
Joke van Leeuwen (Nederland)
Monica Oleana (Bonaire)
Richard Piternella (Aruba)
Laura Quast (Curaçao)
Ton van Reen (Nederland)
Evelyn Ruiz-Croes (Aruba)
Wycliff Smith (Sint Maarten)
Anne Takens (Nederland)
Dolf Verroen (Nederland)
Ruthie Wanga (Curaçao)
Sheila Williams (Sint Maarten)
Franklin Wilson (Saba)
Garfield Young (Sint Maarten)
Ruth Zefrin (Curaçao) Klik om naar boven te gaan.