Bekendmaking nominaties Zonneboilerstad 1999

Datum nieuwsfeit: 07-11-1999
Novem

22-Oct

Draag een gemeente voor als Zonneboilerstad 1999!

Ook dit jaar kan iedereen uit de bouwwereld weer een gemeente voordragen voor de titel Zonneboilerstad 1999. Op zondag 7 november 1999 maakt de jury in het radioprogramma Varas Vroege Vogels (van 8.08 tot 10.00 uur) bekend welke drie steden zijn genomineerd. Op zondag 21 november 1999 wordt in dat zelfde programma bekendgemaakt welke van de drie genomineerde steden de meeste stemmen heeft verzameld.

De bouwwereld draagt een gemeente voor De professionele bouw kan de Zonneboilerstad eenvoudig voordragen door de Zonneboilerstad met een korte motivatie en adresgegevens vóór woensdag 27 oktober 1999 te faxen aan: (030) 635 0 796.

De jury nomineert drie steden
De voordrachten worden beoordeeld door de volgende juryleden:

De heer drs. B.J.M. Hanssen, directeur energiebesparing en duurzame energie ministerie van Economische Zaken
De heer drs. E.H.T.M. Nijpels, voorzitter van de Stichting Promo Zonneboiler
De heer ing. A. van de Water, programmamanager Thermisch Zonne-energie Novem
De heer ir. J.P. van Soest, bestuurslid Wereld Natuur Fonds De heer prof. ir. J.M. Post, hoogleraar bouwtechnologie aan de Faculteit Bouwkunde TU Eindhoven
De heer mr. drs. Th. E.M. Wijte, burgemeester van IJsselstein Zonneboilerstad 1997
De heer R. DHollosy, directeur Energiebedrijf Zuid Kennemerland te Heemstede
Mevrouw L.G.W.J. de Zwartde Gier, wethouder milieu en groenbeheer gemeente Heemstede Zonneboilerstad 1998
De heer F. Crone, kamerlid PVDA en lid vaste kamercommissie voor economische zaken

De verkiezing Zonneboilerstad 1999 bij Varas Vroege Vogels De verkiezing Zonneboilerstad 1999 kan op 7 en 21 november worden gevolgd via Varas Vroege Vogels (zondagmorgen op Radio 1 van 8.08 tot 10.00 uur). Op zondag 7 november 1999 maakt de jury bekend welke drie steden uit alle voordrachten zijn genomineerd. Luisteraars kunnen tot 10 dagen na deze uitzending hun voorkeur bekendmaken via (www.omroep.nl/vara/radio/vroegevogels/). Op die internetsite zijn alle gegevens van de genomineerde steden te vinden. Luisteraars kunnen ook een briefkaart sturen naar Varas Vroege Vogels - Postbus 175 - 1200 AD Hilversum. Onder al deze inzenders wordt een zonneboiler verloot.

Zonneboilerstad 1999 en de winnaar van de zonneboiler Op zondag 21 november 1999 wordt bekendgemaakt welke van de drie genomineerde steden de meeste stemmen heeft verzameld. In die uitzending maakt de burgemeester van de Zonneboilerstad 1999 bekend welke luisteraar de zonneboiler heeft gewonnen.

Titelhouders
Sinds 1995 wordt door Novem de verkiezing Zonneboilerstad van het jaar georganiseerd. Deze titel wordt toegekend aan die stad die het meest vooruitstrevend is op het gebied van zonneboilers. De bijzondere samenwerking met het energiebedrijf staat hierbij centraal. Achtereenvolgens hebben Gouda (1995), Apeldoorn (1996), IJsselstein (1997) en Heemstede (1998) de titel in de wacht gesleept.

Energy Awards
Met de zonneboiler wordt duurzame energie zichtbaar. Gemeenten geven deze toepassing een forse impuls. De verkiezing van de Zonneboilerstad 1999 vormt daarom een apart onderdeel van de Energy Awards. Ook dit jaar reikt Novem op donderdag 18 november tijdens de galabijeenkomst in Naarden de Energy Awards 1999 uit. De Energy Awards worden vergeven aan de gemeenten die zich onderscheiden bij de uitvoering van hun totale energiebeleid. De volgende themas komen aan bod: bouwen, wonen, verkeer, eigen gebouwen, bedrijven en duurzame energie.

Bron: Novem

Organisatie van de Zonneboilerstad 1999: (030) 6 350 313.