Nederland kanshebber WK zwemmen verstandelijk gehandicap

Datum nieuwsfeit: 08-11-1999

NED. BOND VOOR AANGEPASTE SPORTEN

Nederland grote kanshebber WK zwemmen verstandelijk gehandicap

Bunnik, 4 november 1999 - De verwachtingen zijn hoog gespannen voor het komende WK zwemmen voor verstandelijk gehandicapten in Tsjechië. Nederland behoort al jaren tot een van de toplanden in de wereld als het gaat om zwemmen voor verstandelijk gehandicapten. Het Wereldkampioenschap zwemmen wordt gehouden van 8 t/m 13 november 1999 in het Tsjechische Liberic.

Strenge criteria
Aan dit evenement doen alleen de beste verstandelijk gehandicapte zwemmers ter wereld mee. Alleen sporters die zich hebben geselecteerd voor de nationale zwemselectie van de NSG (Nederlandse sportbond voor mensen met een verstandelijke handicap) en voldoen aan strenge criteria, nemen deel aan dit WK. Daarnaast is deze WK ook van belang omdat zwemmers zich kunnen nomineren voor de Paralympische Spelen in Sydney 2000.

De NSG is verantwoordelijk voor de selectie van zwemmers met een verstandelijke handicap die namens Nederland aan dit WK deelnemen en hanteert hiervoor strikte selectie-eisen. Er is een nationale selectie samengesteld die regelmatig traint. Om te kunnen deelnemen aan internationale topsportevenementen worden limieten vastgesteld die liggen op het niveau van het kunnen behalen van een finaleplaats tijdens het evenement.

Het Nederlandse-team
Arnica den Drijver uit Oldenzaal 200m vrije slag, 50m rugslag, 100m vrije slag, 50m vrije slag, 50m vlinderslag, 4x 100m vrije slag, 4x 50m wissel.
Nathalie Groenevelt uit Barneveld 200m vrije slag, 50m schoolslag, 200m wisselslag, 800m vrije slag, 4x 100m vrije slag, 4 x 50m wissel.
Naomi Sprick uit Enschede 100m schoolslag, 50m schoolslag, 200m wisselslag, 50m vrije slag, 4 x 100m vrije slag, 4x 50m wissel. Yvonne Kamst uit Almelo 50m rugslag, 100m vrije slag, 50m vrije slag, 4 x 100m vrije slag, 4 x 50m wissel.
Marcel Kamst uit Almelo 50m schoolslag, 200m vrije slag, 50m vrije slag, 50m vlinderslag, 100m vrije slag.
Jeroen van Oene uit Nijverdal 100m rugslag, 200m vrije slag, 50m vrije slag, 100m vrije slag.
Jeroen Gottemaker uit Nijverdal 100m rugslag, 200m vrije slag, 50m vrije slag, 50m vlinderslag, 200m wisselslag.

Het team staat onder leiding van bondscoach Tineke van Bentum, assistent bondscoach/agogisch begeleider Francien Haex en fysiotherapeut Wim Jansen.

Bijzonderheden zwemmers
Arnica den Drijver (12-07-1971) woont in Oldenzaal en traint bij OZ&PC. Tijdens het laatste WK zwemmen in 1998 wist zij een finaleplaats te behalen op de 50m vlinderslag.
Nathalie Groenevelt (07-02-1986) woont in Barneveld en traint bij DWK. Tijdens het laatste EK won Nathalie brons op de 200m vrije slag en zij maakt nu haar WK-debuut op.
Naomi Sprick (21-02-1984) woont in Enschede en traint bij Thialf en Yvonne Kamst (27-06-1979) woont in Almelo en traint bij De Klup. Zij maakten beiden met Nathalie en Arnica, deel uit van de estafette-ploegen die op het EK zowel bij de 4 x 50m wissel als de 4 x 100m vrije slag de zilveren me-daille wonnen. Zij beiden maken hun WK-debuut.
Marcel Kamst (21-05-1983) woont in Almelo en traint bij De Klup. Marcel werd bij het laatste EK 4e op zowel de 100m vrije slag als de 200m vrije slag.
Jeroen van Oene (21-09-1983) woont in Nijverdal en traint bij De Waterspetters/Het Ravijn. Hij doet voor de eerste keer mee aan een WK.

Jeroen Gottemaker (19-03-1976) woont in Nijverdal en traint bij Het Ravijn, bij het vorige WK wist hij op de 200m wisselslag de finale te bereiken en bij het afgelopen EK was hij de bronzen medaillewin-naar op dit nummer.

De Nederlandse ploeg vertrekt op 7 november a.s. naar Praag met Czech Airlines (vluchtnummer OK 617) om 10.20 uur en komt op 14 november 1999 terug op Schiphol (OK 618) om 18.25 uur.

NSG

De NSG, Nederlandse sportbond voor mensen met een verstandelijke handicap is een NOC.NSF sportbond waarbij 180 clubs zijn aangesloten met ruim 15.000 sporters en 5.000 vrijwilligers. De NSG en zijn lidorganisaties hebben zich in de loop der tijd sterk ontwikkeld. Waren het aanvankelijk recreatieve sport- en spelactiviteiten die werden aangeboden, thans kent de NSG een breed scala aan sportactivi-teiten: van recreatieve sport- en spelbeoefening tot internationale topsport. Inmiddels nemen NSG-sporters deel aan zo'n 25 uiteenlopende takken van sport, waaronder binnen- en buitensporten, individuele en teamsporten. Zwemmen is één van de takken van sport binnen de NSG die zich in de loop der tijd sterk heeft ontwikkeld. Binnen de NSG wordt zwemmen beoefend tot en met het internationale topsportniveau. Dit laatste blijkt onder meer uit een aantal wereldrecords die in Nederlandse handen zijn en de wereld- en Europese kampioenen die Nederland in het verleden heeft voortgebracht.

Voor meer informatie:
Pepita Philipsen-Mooijman, stafmedewerker topsport NSG, telefoon 030 - 659 73 10.

Jetty Abbing, secretaresse topsport NSG, telefoon 030 - 659 73 10.

04 nov 99 14:21