Misverstanden over millennium-virussen

ALADDIN KNOWLEDGE SYSTEMS BV

MISVERSTANDEN OVER MILLENNIUM-VIRUSSEN

De laatste tijd duiken in de media steeds vaker berichten op over een naderende golf van computervirussen. Dergelijke dreigende aankondigingen komen veelal uit de hoek van de producenten van antivirus-software. De branche wil de opwachting van het jaar 2000 nogal eens gebruiken om angst te zaaien over op de loer liggende 'millennium-virussen'. Die angst is niet gegrond! Uiteraard zijn er virussen die op een bepaalde datum actief worden, zoals Michaelangelo van een paar jaar geleden. Maar afgelopen half jaar is er geen enkel virus verschenen dat specifiek wordt geactiveerd in de periode rond de eeuwwisseling. Een deel van de antivirus-industrie lijkt meer geïnteresseerd in het vergroten van de eigen omzet dan in het verstrekken van objectieve informatie.

Virussen en andere vormen van vijandige code worden vaak verward met inbraakpogingen van hackers. Door in te breken op computernetwerken kunnen hackers gerichte schade aanbrengen aan een systeem. Daarnaast kunnen gegevens ongemerkt uit de computer worden gestolen. Virussen en vijandige code zijn echter afhankelijk van de gebruiker die nietsvermoedend een bestand dowloadt van een website met vijandige code, of die een besmet programma opent waardoor de code zijn destructieve werk kan uitvoeren. Kortom, gerichte digitale aanvallen binnen bepaalde tijdsperiodes worden vrijwel altijd uitgevoerd door hackers. Antivirus-software biedt hiertegen geen uitkomst.

Voor Internetgebruikers die beschikken over betrouwbare antivirus-software die zij regelmatig updaten is er geen reden tot paniek. Zij hoeven zich gedurende de eeuwwisseling nauwelijks extra zorgen te maken over virusbesmettingen. Computernetwerken die voorzien zijn van een firewall, die zo is ingesteld dat ongewenste code wordt herkend en tegengehouden, hoeven zich helemaal geen zorgen te maken. Hun beveiliging is in principe zo sterk dat zij met een goed gevoel het nieuwe millennium in kunnen gaan.

Noot voor redacties