UPC moet Canal+ programma's doorgeven tegen helft tarief

Datum nieuwsfeit: 08-11-1999
expostbus51

OPTA

UPC moet Canal+ programma.s tegen gehalveerd tarief doorgeven

OPTA verwerpt bezwaren van UPC
UPC moet Canal+ programma.s digitaal
doorgeven tegen gehalveerd tarief

Kabelbedrijf UPC (voorheen A2000) moet de programma.s van Canal+ op het Amsterdamse kabelnet digitaal doorgeven tegen een tarief dat de helft is van wat Canal+ nu betaalt. Daarnaast moet UPC binnen twee weken duidelijkheid verschaffen over de digitale standaard waaraan decoders van Canal+ moeten voldoen, zodat Canal+ deze decoders ook in de toekomst kan blijven gebruiken. Dat heeft het college van OPTA besloten. UPC had tegen een eerder oordeel van OPTA bezwaar aangetekend.

Nu betaalt Canal+ voor twee analoge kanalen. Bij digitale doorgifte is voor de twee programma.s maar één kanaal nodig. Daarom kan volgens OPTA het tarief voorlopig worden gehalveerd. Uit een nader boekenonderzoek, waarmee OPTA nog bezig is, zal moeten blijken of dit voorlopige tarief juist is. Eventueel moet UPC als het tarief lager uitvalt, het te veel betaalde terugstorten aan Canal+. Voor de ontvangst van de digitale programma.s moet Canal+ wel al haar abonnees van een decoder voorzien.

UPC moet nu binnen twee weken aan Canal+ duidelijkheid geven over de standaard voor decoders die het kabelbedrijf gaat hanteren als het zelf volledig overstapt op digitale doorgifte. Daarna moet Canal+ binnen twee weken laten weten of het bedrijf daadwerkelijk met digitale doorgifte van programma.s begint. OPTA streeft ernaar het definitieve doorgiftetarief binnen enkele maanden vast te stellen.

In een eerder oordeel (van 9 juli 1999) heeft OPTA bepaald dat UPC per 15 september 1999 digitale doorgifte moet bieden. Die datum blijft gehandhaafd. Dat betekent dat Canal+ met terugwerkende kracht recht heeft op het verlaagde tarief. In een overgangsperiode - die nodig is om de klanten van digitale decoders te voorzien . moet Canal+ nog het tarief voor twee kanalen betalen.

Den Haag, 8 november 1999

Noot voor de redactie,