Tips politie en Kamers van Koophandel voor millenniumnacht

Datum nieuwsfeit: 08-11-1999
Millennium Platform

Tips van politie en Kamers van Koophandel voor de millenniumnacht

Ten behoeve van het midden- en kleinbedrijf (MKB) hebben enkele regionale politiekorpsen in samenwerking met enige regionale Kamers van Koophandel een korte overzichtelijke notitie opgesteld met tips "waaraan ook te denken" bij de overgang naar het jaar 2000.

De politie vraagt uw aandacht!

Het jaar 2000 nadert, en daarmee ook de millenniumovergang. Ongetwijfeld heeft u maatregelen genomen om uw bedrijfsvoering zo soepel mogelijk te laten verlopen. Als goed ondernemer heeft u zich terdege voorbereid!
0ok wij, de hulpverleningsdiensten politie, brandweer en GGD, zijn volop bezig ons voor te bereiden en met name op het gebied van de openbare orde en veiligheid. Wij treden rond de eeuwwisseling gezamenlijk op om deze zo ongestoord mogelijk te laten verlopen. Vrijwel alle verloven zijn ingetrokken, waardoor wij op volle sterkte kunnen werken. Te verwachten is echter dat op onze diensten een aanzienlijk groter beroep zal worden gedaan dan tijdens de 'normale' jaarwisselingen. Om deze reden is door ons een prioriteitsstelling in de dienstverlening vastgesteld:

* het voorkomen en beperken van het verlies van mensenlevens en lichamelijk letsel,

* het handhaven van de openbare orde en opsporing van strafbare feiten,

* het voorkomen van paniek,

* het instandhouden van het openbaar bestuur,
* het instandhouden van de maatschappelijke en economische hoofdstructuur.

De bescherming van eigendommen en het verlenen van hulp aan bedrijven en burgers heeft een lagere prioriteit. Voor de bescherming van met name eigendommen wordt van burgers en ondernemers dan ook een grote mate van 'zelfredzaamheid' verwacht.
Daarom is het belangrijk dat u nadenkt over te treffen maatregelen. In een aantal gevallen kunt u misschien iets samen doen met collega-ondernemers. U hoeft niet alleen te staan of zelf het wiel uit te vinden, want voor tips en adviezen kunt u altijd een beroep doen op de preventie-adviseur van de politie in uw gebied. In de regel zijn deze mensen tijdens de kantooruren bereikbaar op of via de districtsbureaus.
Mocht u ten tijde van de jaarwisseling een feest organiseren in uw bedrijf dan vernemen wij dat graag van u. Voor ons is dit belangrijke informatie i.v.m. een goede hulpverlening bij eventuele calamiteiten.

Tenslotte geven wij u enige tips mee:

* maak aanvullende afspraken met uw particuliere alarmcentrale,
* overleg tijdig met uw particuliere beveiligingsbedrijf over aanvullende maatregelen of afspraken,

* laat uw bedrijf beperkt doordraaien,

* vier de jaarwisseling op uw bedrijf (zie opmerking boven!!),
* zorg ervoor dat er geen of zo weinig mogelijk kasgeld aanwezig is,
* (controle van) vitale (data)communicatie dient ruim voor de kritieke periode afgerond te zijn.
Alternatieven binnen de kritieke periode zijn koeriers en/of motorordonnansen,

* bescherm uw eventuele etalage tegen mogelijke plundering,
* verwijder attractieve voorwerpen uit de etalage of van uw bedrijfsterrein,

* betrek uw personeel bij de te nemen maatregelen,
* zorg voor optimale verlichting.

De hierboven genoemde maatregelen zijn meer van individuele aard, maar u kunt natuurlijk ook maatregelen treffen met uw collega-ondernemers in de omgeving:

* zorg ervoor dat de bedrijventerreinen en /of winkelcentra overzichtelijk zijn, vrij van obstakels en vrij van brandbaar en ander 'rel'gevoelig materiaal,
* bespreek in ieder geval met elkaar mogelijkheden en stem deze af met de eerder genoemde hulpverleningsdiensten.

Voor meer informatie kunt u altijd terecht bij uw districtspreventie-adviseur, die bereikbaar is via de districtsbureaus van de politie. Ook de Kamer van Koophandel zal u graag verder op weg helpen.

Document aangemaakt:
Laatste wijziging: 08-11-1999