Lezing: Informatiearchitectuur

Datum nieuwsfeit: 09-11-1999
Nederlands Genootschap voor Informatica

Informatiearchitectuur

Deze NGI-activiteit, georganiseerd door regio Utrecht vindt plaats op : Di 09-11-1999 20:00 tot 22:00

Beschrijving

Het komt niet zo vaak voor dat een organisatie voldoende kennis heeft van haar informatievoorziening om te weten hoe deze zal moeten veranderen. Of om er paal en perk aan te kunnen stellen. Met als gevolg dat men niet weet hoe een slechte informatievoorziening aangepakt kan of moet worden, zodat een
betere ontstaat.
Vaak is immers de op een moment beschikbare informatietechnologie (IT, ICT) leidend bij verandering. Weet men nu echt vooraf wat een technologie zal betekenen voor de organisatie? En is het in een organisatie wel handig om een bepaalde technologie in te zetten? Duidelijk is wel dat als organisaties niet voldoende blijven weten van hun informatievoorziening, er in de toekomst problemen zullen ontstaan.
Wildgroei, onbeheersbare en onbeheerbare infrastructuren, mogelijk een schijnbaar niet te dempen ict-put en misschien zelfs een gegevensinfarct.

Dergelijke problemen zijn aan de orde van de dag, en zijn zelfs veroorzaker van een ware hype rond de "informatiekundige architectuur'. Volgens de voorvechters ervan zou dit fenomeen soelaas kunnen bieden. Er is echter veel onduidelijkheid over wat architecturen nu eigenlijk zijn en wat ze doen.

Als u wilt weten wat informatiearchitectuur nu precies is en hoe je het in je eigen organisatie kunt toepassen, dan kunt u op dinsdag 9 november terecht bij de lezing van de regio Utrecht over dit onderwerp .

De sprekers zullen zijn:
Steven van 't Veld, voorzitter van het Genootschap voor InformatieArchitecturen (GIA) en
Jaap van Rees, informatiearchitect van het eerste uur.

Zowel leden als niet-leden zijn van harte welkom. Deelnemers dienen zich
vooraf aan te melden bij het NGI, bij voorkeur per e-mail (info.ngi@ngi.nl) , of per fax 030 2844511,
dan wel per telefoon, 030 2844510.
Kosten:
De toegang voor NGI-leden is gratis, niet leden betalen 25 gulden (te voldoen aan de zaal)

Lokatie
Locatie: Sun Microsystems, Computerweg 1, Amersfoort, 033-4501234