IBM introduceert nieuwe e-business-portal

Datum nieuwsfeit: 09-11-1999
IBM introduceert nieuwe e-business-portal

Amsterdam, 9 november 1999 - IBM introduceert het IBM Enterprise Information Portal in het kader van haar ondernemingsbrede softwarestrategie. Deze strategie is gericht op ondernemingen die de groeiende hoeveelheid informatie achter de hedendaagse e-business-applicaties beter willen benutten. Via het IBM Enterprise Information Portal kunnen gebruikers een scala van informatiebronnen benaderen, doorzoeken, integreren en beheren.

Het Enterprise Information Portal stelt business partners en klanten in staat snel en eenvoudig portal-applicaties op maat te ontwikkelen. Met geavanceerde data-integratie- en zoekmethoden kunnen bedrijven uitgebreide zoekopdrachten uitvoeren in de meest uiteenlopende bronnen, waaronder multimedia, elektronische documenten, Lotus Notes-bestanden en webservers. Tevens kunnen bedrijven met het Enterprise Information Portal zoekopdrachten personaliseren en daarmee voor hen relevante informatie opvragen, wat de efficiency ten goede komt. Een medewerker op de afdeling Klantenservice van een verzekeraar kan bijvoorbeeld met één enkele view toegang krijgen tot informatie over klantenbeleid, correspondentie - zowel spraak als tekst - en lopende verzekeringen.

Het IBM Enterprise Information Portal is naar verwachting vanaf 30 november wereldwijd beschikbaar. Andere aankondigingen in dit kader:

· IBM Global Services gaat diensten op maat verlenen om klanten te helpen bij het volledige traject van portal-ontwikkeling, waaronder ook strategische consultancy.
· Het IBM Enterprise Information Portal Business Partner Support-programma is opgezet om klanten van totaaloplossingen en services te voorzien.
· Lotus ondersteunt het IBM Enterprise Information Portal met de onlangs aangekondigde kennisbeheer-portaloplossing 'Raven'.

Over IBM Software
IBM is 's werelds grootste IT-onderneming met 80 jaar ervaring op het gebied van bedrijfsinnovatie. Met een productaanbod bestaande uit applicaties, middleware en besturingssystemen voor de meest uiteenlopende computerplatforms, reikt IBM Software haar klanten alle middelen aan om in dit nieuwe tijdperk van elektronisch zakendoen mee voorop te lopen.

Internet-gebruikers kunnen ook voor nadere informatie over IBM en haar producten, diensten en technologie terecht op het World Wide Web. Het adres van IBM's home page is www.ibm.com. Meer informatie over IBM Software is te vinden op www.ibm.com/software. Meer informatie over IBM e-business is te vinden op www.ibm.com/e-business.

namens IBM
Brodeur Schoep & Van der Toorn
Ellen Janssen
(ellen.janssen@svdt.nl)

Extra informatie bij persbericht
'IBM introduceert nieuwe e-business-portal'

Overdaad aan informatie
Zowel particulieren als ondernemingen komen vandaag de dag om in de informatie, uiteenlopend van gewone bedrijfsgegevens en documenten tot e-mail, telefoontjes, faxen en video. De hoeveelheid informatie die een bedrijf moet kunnen verwerken groeit met de dag en verdubbelt elke 12 tot 18 maanden. In zijn boek Information Anxiety legt Richard Saul Wurman uit dat er de afgelopen dertig jaar meer informatie is geproduceerd dan in de 5000 jaar daarvoor.

"Er is op dit moment meer dan één exabyte aan on line gegevens op aarde - vergelijkbaar met een stapel telefoonboeken van hier naar de maan en weer terug", aldus Janet Perna, general manager van IBM Data Management. "Met het Enterprise Information Portal helpt IBM zowel business partners als klanten snel portal-oplossingen te implementeren, zodat zij kritische informatie kunnen benutten om efficiënter te werken."

Ondersteuning Business Partners
IBM werkt samen met business partners om ervoor te zorgen dat hun oplossingen compatibel zijn met het IBM Enterprise Information Portal. De ondersteuning waarop business partners een beroep kunnen doen, is gebaseerd op het marketing- en stimuleringsprogramma PartnerWorld. Door middel van dit programma wil IBM nieuwe markt- en omzetmogelijkheden creëren voor business partners en klanten voorzien van e-business-oplossingen, waaronder producten, diensten, technologieën en financieringsmogelijkheden.