Strengere regels voor geluid op de werkplek

Nr. 99/200
09 november 1999

Strengere regels voor geluid op de werkplek

De grens waarbij werknemers wettelijk verplicht zijn gehoorbeschermers te dragen wordt verlaagd van 90 naar 85 decibel. Dit blijkt uit een voorstel tot wijziging van het Arbeidsomstandighedenbesluit van staatssecretaris Hoogervorst van Sociale Zaken en Werkgelegenheid dat in de Staatscourant is gepubliceerd.

Het dragen van gehoorbeschermers is nu verplicht vanaf 90 decibel. Geluid onder 90 decibel kan echter ook schadelijk zijn. In Nederland werken ruim 500.000 mensen dagelijks in dit schadelijke geluid, waarvan 70% geen of niet altijd gehoorbeschermers draagt. Dat leidt jaarlijks naar schatting tot meer dan 2000 nieuwe gevallen van ernstige gehoorbeschadiging. Met de verlaging van de wettelijke grens wordt een grotere groep werknemers verplicht om gehoorbeschermers te dragen.

Hoogervorst zal ook op andere manieren schadelijk geluid aanpakken. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid start eind 1999 in samenwerking met de Nationale Hoorstichting een landelijke voorlichtingscampagne.
Verder wordt een aantal convenanten voorbereid over schadelijk geluid met bedrijfstakken waarin geluid een groot probleem is. Zo.n convenant bevat gerichte afspraken over de aanpak van schadelijk geluid. De Arbeidsinspectie voert sinds vorig jaar specifieke inspectieprojecten uit, gericht op schadelijk geluid. Tijdens de inspecties kan de Arbeidsinspectie bovendien sinds 1 november jl. direct een boete opleggen aan werkgever en werknemer als de Arbeidsomstandighedenwet overtreden wordt.
Om schadelijk geluid vanaf de bron zoveel mogelijk te beperken kunnen bedrijven op basis van de zogeheten FARBO-regeling geluidsarme machines en apparaten versneld afschrijven voor de belasting. De lijst van machines, apparaten en hulpmiddelen waarvoor de regeling geldt wordt elk jaar uitgebreid.

Belanghebbenden kunnen tot 1 maand na publicatie in de Staatscourant op het voorstel reageren, waarna het voor advies naar de Raad van State gestuurd. De verlaging van de wettelijke grens zal naar verwachting begin volgend jaar van kracht worden.

09 nov 99 11:41