NTV 99 trekt bijna 32.000 tuinbouwprofessionals

NTV 99

Date:11/9/99

NTV 99 TREKT BIJNA 32.000 TUINBOUWPROFESSIONALS

Bezoekers enthousiast over 26e editie van de internationale tuinbouwvakbeurs NTV

De NTV-deelnemers hebben goede zaken gedaan op de 26 editie van deze internationale tuinbouwvakbeurs. Het publiek bestaat uit tuinbouw- managers en -professionals die overwegend deskundig, to the point, serieus geïnteresseerd en beslissingsbevoegd zijn. Van dinsdag 2 tot en met vrijdag 5 november jl. passeerden 31.995 vakbezoekers de entree van Amsterdam RAI (31.827 in 1998). Ruim eenderde hiervan was afkomstig uit het buitenland, uit meer dan 60 landen. Van de 550 exposanten kwam eenderde uit het buitenland, waarmee het internationale karakter van het evenement evident is.

Hoge waardering: 7,7
Deze positieve geluiden over de kwaliteit van de bezoekers worden bevestigd door de voorlopige resultaten van het bezoekersonderzoek door het IBT, het Instituut voor Beurs- en Tentoonstellingsonderzoek. Ruim eenderde van alle bezoekers is in het bedrijf waar hij werkzaam is eindbeslisser, nog eens 35% is medebeslisser of adviseur. Bijna 30% van de bezoekers kwam naar de RAI met concrete aankoopplannen, en heeft die intentie ook omgezet in concrete aankopen of de aanvraag van een offerte. Men bracht hiertoe gemiddeld meer dan vier uur op de beurs door. De belangstelling ging met name uit naar automatisering, kassenbouw en -inrichting, bemesting, tuinbouwmachines en klimaatbeheersing. NTV 99 kreeg van de bezoekers wederom een hoog rapportcijfer, een 7,7. De beurs trok behalve veel trouwe relaties ook nieuw publiek: ruim een kwart kwam voor het eerst.
Ook het Management Profit Center waar tuinbouwprofessionals terecht konden met hun managementvraagstukken trok veel belangstelling. Met name het DLV Management Game waar tuinbouwmanagers het vijf keer per dag tegen elkaar konden opnemen in een speciale quiz werd druk bezocht. Ook de VKC-keuring voor telersverenigingen waardeerde het publiek positief.

Noviteitenprijs
Dit jaar werd er voor het eerst een noviteitenprijs uitgereikt: de Elsevier/NTV Tuinbouw Award. Deze prijs voor de meest opvallende noviteit van de NTV werd toegekend aan de asperge-oogstmachine aangemeld door Syntens. De vakjury roemde `de betere werkhouding, de hogere arbeidsprestatie, de teelttechnische voordelen en het rendement ervan`. De tweede prijs is voor het pocketgaas van de firma Bom Kassenbouw; het Miron expansiesysteem van Combi Expansie Techniek verdiende de derde prijs.

International Horti Fair 2000 in Amsterdam RAI
De NTV vond voor de derde keer gelijktijdig plaats met de Internationale Bloemenvaktentoonstelling in Aalsmeer, onder de gezamenlijke noemer International Horti Fair. De besturen van beide evenementen hebben besloten om de International Horti Fair volgend jaar samen onder één dak plaats te laten vinden: in Amsterdam RAI. Het sierteelt(techniek)-gedeelte komt in het Hollandcomplex, en het segment groenten, fruit en tuinbouwtechniek in het Europacomplex. Met name voor de belangstellenden uit het buitenland is dit zeer aantrekkelijk, omdat ze met één bezoek aan Amsterdam RAI direct op de hoogte zijn van alle laatste ontwikkelingen in de tuinbouwtechniek en in de sierteelt in het bijzonder.

1 t/m 4 november 2000
De datum voor de eerste editie in het nieuwe millennium kan alvast genoteerd worden: die is van woensdag 1 tot en met zaterdag 4 november 2000. De vooruitzichten hiervoor zijn gunstig: driekwart van alle NTV-bezoekers is van plan ook dan present te zijn. De NTV wordt georganiseerd door Amsterdam RAI, onder auspiciën van de N.T.V. CV en in samenwerking met Bureau IBA.