Vlaamse aandacht voor toenemende zorglast

Datum nieuwsfeit: 09-11-1999
PERSMEDEDELING VAN HET KABINET VAN

MINISTER MIEKE VOGELS

VLAAMS MINISTER VAN WELZIJN, GEZONDHEID EN GELIJKE

KANSEN

9 november 1999

Elke man, elke vrouw recht op 1 jaar om zorg te dragen

Naar aanleiding van de 28ste vrouwendag wil Vlaams minister voor Gelijke Kansen, Mieke Vogels de aandacht vestigen op de steeds toenemende zorglast voor vrouwen.

De druk op de arbeidsmarkt maakt dat de vraag aan vrouwen om voltijds actief te worden toeneemt, op de overheid wordt beroep gedaan om de werkloosheidsval te dichten, flexibelere kinderopvang en goedkope mobiliteit moeten buitenhuisarbeid voor vrouwen aantrekkelijker maken,... maar over thuisarbeid wordt ondertussen zedig gezwegen. Flexibele banen en lange uren onderweg maken buitenhuis werken en toch tijd voor het gezin hebben moeilijk combineerbaar. Het zijn vooral vrouwen die zich in bochten wringen om de zorg voor en de organisatie van het gezin te dragen, een buitenhuiswerkende vrouw werkt gemiddeld 70 uur per week, tijd om vragen te stellen laat staan ze te beantwoorden is er niet. Vrouwen moeten vrij kunnen kiezen hoe ze hun leven wensen in te richten, ze hebben recht op vrije tijd, recht op 'koffieklets' !

Minister Vogels wil gebruik maken van de economische heropleving om de sociale partners (helaas meestal mannen) op te roepen om mee hun verantwoordelijkheid te nemen in een evenwichtige verdeling van de zorgtaken en niet alle zorgvragen op de vrouw, of op de overheid te verhalen. Moet de overheid alle nieuwe zorgvragen opnemen en betalen, maar nog belangrijker is de overheid in staat de KWALITEIT van die zorg in alle omstandigheden te garanderen? Het is niet prettig om naar je werk te vertrekken en je kind met koorts thuis te laten bij een kinderopvang hoe goed die ook is. Is het geen recht om zelf mee palliatieve zorg te verstrekken voor je vader of moeder in plaats van dit te moeten overlaten aan hulpverleners. Als overheid hebben we de taak om hier een voorbeeldfunctie te vervullen en
arbeidsduurvermindering toe te staan op alle niveaus (ook leidinggevende), voor vrouwen en mannen.

Als minister van Welzijn en Gelijke Kansen durft Mieke Vogels dan ook te pleiten voor een niet-overdraagbaar (tussen man en vrouw) zorgkrediet van 1 jaar vrij te spreiden gedurende de totale beroepsloopbaan en dit voor alle werknemers. Zo kunnen mannen en vrouwen in de loop van hun beroepscarrière de zorg opnemen voor hun kinderen of zieke ouder. Dit onoverdraagbaar recht voor mannen en vrouwen versterkt de positie van de 'nieuwe man' en nodigt de man, voor wie het binnen de heersende bedrijfscultuur nog steeds moeilijk is om aan te kaarten dat hij zorg wil verstrekken, uit op de zorgvloer. Het zorgkrediet maakt van zorg ook een mannenrecht.

Minister Vogels wil hiermee het zorgdebat openen om zo ook in de volgende eeuw de kwaliteit van het leven te garanderen.

info : Sylvie Fabré, woordvoerster van
minister Vogels - tel. (02) 553 24 11