Datum nieuwsfeit: 09-11-1999

CDA TWEEDE KAMERFRACTIE

CDA: geen belasting op water

Het CDA heeft drie amendementen ingediend om de belasting-voorstellen voor volgend jaar (Belastingplan 2000) te wijzigen. Het gaat om het terugdraaien van de belasting op water, de teruggave van eco-tax aan vrijwilligers-verenigingen en het terugdraaien van de verhoging van belasting op nieuwe diesel-auto.s.

Woordvoerder Jacob Reitsma: .Water is een eerste levensbehoefte; daar moet je geen belasting over laten betalen. Niet alleen komt er een speciaal waterbelasting maar daar bovenop moet ook nog eens 6 BTW worden betaald op leidingwater. De belasting op water wordt daardoor zo.n 95 cent per m3. Absurd. Wij willen deze heffingen ongedaan maken en rekenen op de steun van de VVD in deze. Een partij die de belasting op voer voor honden en katten wil terugdringen, zal toch ook oog hebben voor de primaire levensbehoefte van de mens?! De VVD is steeds kritisch geweest, en we hopen dat ze dit keer eens de daad bij het woord voegen en ons amendement steunen of zelfs mede-ondertekenen..

Ook heeft het CDA een (al eerder aangekondigd) amendement ingediend om de eco-tax terug te sluizen naar sport- en vrijwilligers-verenigingen. Reitsma: .De beloofde terugsluis loopt grotendeels via de Inkomstenbelasting en dus lopen verenigingen deze mis. En dat terwijl verenigingen wel degelijk grote bedragen aan eco-tax betalen omdat ze vaak in het bezit zijn van gebouwen die verwarmd moeten worden. Het gaat daarbij ook om kerkgebouwen, en niet alleen de monumentale. Vermeend heeft vorig jaar al beloofd te zorgen dat non-profit organisaties het geld terugkrijgen maar blijft in gebreke. Dus doen wij het wel voor hem..

Een derde CDA-amendement wil de hogere belasting op nieuwe diesel-auto.s ongedaan maken. Reitsma: .Het zou een milieu-maatregel zijn om meer te gaan betalen voor diesel-auto.s maar dan wordt vergeten dat nieuwe diesels veel schoner zijn dan de oudere. Zo zullen mensen hun oude, viezere diesel dus minder snel gaan vervangen door nieuwe, schonere. Dat is dus het paard achter de wagen spannen..

Woordvoerder: Jacob Reitsma 070-3182585 Voor verdere informatie: Bieke Oskam 070-3182509