Greenpeace bezet boorlocatie van NAM in Lauwersoog

Milieubeweging intensiveert campagne na
schijncompromis waddengas kabinet

GREENPEACE BEZET BOORLOCATIE VAN NAM IN LAUWERSOOG

Dinsdag 9 november voert Greenpeace actie op het containerschip Tokio Express in de Rotterdamse haven. Dit schip, dat gebruikt wordt door de Duitse reder Hapag-Lloyd, staat op de nominatie om gesloopt te worden in Azië. Omdat het schip giftige stoffen bevat, zoals asbest, voert Greenpeace actie tegen deze export van giftig afval naar Azië.
Actievoerders hebben met behulp van het Greenpeace-schip de Sirius, het containerschip beklommen en de romp beschilderd met de de waarschuwing 'Pas op, gif!' in het Hindi, Chinees en Engels. Op verzoek van Greenpeace inventariseert het asbest-verwijderingsbedrijf Van der Linden & Veldhuis de hoeveelheid asbest op het schip. Zij maken een offerte voor de verwijdering van het asbest op het schip in Nederland vóórdat het in Azië gesloopt wordt.
De Tokio Express was vanaf 1973 in het bezit van de Duitse reder Hapag-Lloyd. In juni van dit jaar heeft Hapag-Lloyd het schip verkocht aan de Griekse reder Costamare Shipping, en direct weer teruggecharterd. In scheep-vaartkringen wordt aangenomen dat zij dit hebben gedaan om hun verantwoordelijkheid te ontlopen voor de manier waarop het schip gesloopt gaat worden en mogelijke Greenpeace-acties te omzeilen. Het schip staat op de nominatie om in het komende jaar gesloopt te worden in Azië. Ongeveer 700 oceaanschepen worden jaarlijks gesloopt in Azië. Greenpeace bezocht vorig jaar 's werelds grootste slooplocatie voor oceaanschepen in Alang, India en een scheepssloperij in China. De omstandigheden zijn hier erbarmelijk. Werknemers van de scheepssloperijen verwijderen en sorteren kankerverwekkend asbest met blote handen en zonder adembescherming. Mannen met snijbranders snijden door centimeter-dikke verflagen zonder bescherming tegen de giftige dampen. Een groot deel van het giftig afval komt terecht in zee en in nabijgelegen landbouwgebieden. Volgens schattingen valt er gemiddeld een dode per dag op de grootste scheepssloperij in India als gevolg van ongelukken. Greenpeace roept zowel Hapag-Lloyd als Costamare op om hun verantwoordelijkheid te nemen om deze desastreuze praktijken te voorkomen, en de Tokio Express pas in Azië te laten slopen als de giftige stoffen op een verantwoorde manier verwijderd zijn in een westers land.
Om het slopen van schepen op de Aziatische stranden aan de kaak te stellen heeft Greenpeace vanaf november 1998 acties gevoerd in Rotterdam, Hamburg, Barcelona, Sydney, Auckland, Singapore en Hong-Kong, tegen onder andere de Brits-Nederlandse reder P&O Nedlloyd.

_____________________________________________________________

Greenpeace NL