Wettelijke bescherming van bankbiljetten in de Europese Unie

De Nederlandsche Bank NV
Afdeling Externe betrekkingen en voorlichting

9 november 1999

Verslag betreffende de wettelijke bescherming van bankbiljetten in de lidstaten van de EU

Onderstaand persbericht is een vertaling van een Engels persbericht, zoals de Europese Centrale Bank dit heden heeft verspreid.

Heden heeft de Europese Centrale Bank (ECB) een verslag uitgebracht betreffende de wettelijke bescherming van bankbiljetten in de Lid-Staten van de EU. Het verslag is bedoeld als bijdrage tot de voorbereidingen van de wetgeving met betrekking tot de bescherming van eurobankbiljetten binnen de Lid-Staten van de EU.

In het verslag wordt een aantal aspecten van de wettelijke bescherming van eurobankbiljetten behandeld. Het verslag gaat daarbij in op onder meer: het vervalsen van bankbiljetten; de bescherming van het auteursrecht; beveiliging tegen kopiëren; de goedkeuringsprocedure voor en de publicatie van ontwerpen voor eurobankbiljetten; de inwisseling van beschadigde of versleten eurobankbiljetten; de buitenomloopstelling van eurobankbiljetten; de uitgifte van bankbiljetten door anderen dan de ECB en de nationale centrale banken, en de uitgifte van biljetten, die geen wettig betaalmiddel zijn, zogenoemde `pretbiljetten'.

De voornaamste conclusies van het verslag kunnen als volgt worden samengevat:

* Alle vijftien Lid-Staten hebben een toereikende wetgeving met betrekking tot het vervalsen van bankbiljetten; mogelijke aanpassingen van het strafrecht zijn de bevoegheid van de afzonderlijke Lid-Staten. Verdere convergentie op dit punt moet in het kader van de intergouvernementele samenwerking aan de orde gesteld worden. Gezien het gevaar van vervalsing met behulp van kleuren-kopieermachines en andere reproductieve apparatuur wordt voorgesteld beveiligingen tegen kopiëren aan te brengen op de bankbiljetten.

* In het kader van de bescherming van het auteursrecht, stelt het verslag dat de eurobankbiljetten het Ó symbool zouden moeten voeren. Ook wordt aanbevolen dat binnen het eurogebied uniforme regels gelden voor de reproductie van eurobankbiljetten.
* Het verslag stelt dat de regels voor de verwisseling van beschadigde of versleten bankbiljetten (i) binnen het eurogebied geharmoniseerd moeten zijn, zo niet uniform; (ii) een hoge mate van bescherming moeten bieden tegen fraude of misleiding; (iii) betrekkelijk gemakkelijk moeten kunnen worden afgedwongen; en (iv) openbaar moeten worden gemaakt.

* Het verslag stelt tevens voor om grondregels op te stellen die zullen gelden voor de toekomstige buitenomloopstelling van eurobankbiljetten.

* Het verslag gaat ook in op de wettelijke bescherming van bankbiljetten die uitgegeven worden door anderen dan de ECB en de nationale centrale banken, namelijk een aantal commerciële banken en lokale overheden, en bespreekt de problemen waarmee een dergelijke uitgifte in de derde fase van de EMU gepaard zou kunnen gaan.

* Met betrekking tot de uitgifte van in euro luidende biljetten en
-munten, die geen wettig betaalmiddel zijn, - zogenoemde `pretbiljetten' - stelt het verslag dat een dergelijke uitgifte problemen zou kunnen opleveren, met name zolang de euro nog niet in fysieke vorm aanwezig is. Aanbevolen wordt de uitgifte van dergelijke pretbiljetten en -munten te ontmoedigen.

Het verslag zal door alle centrale banken van de EU in eigen land worden verstrekt aan geïnteresseerden. Het verslag kan ook worden verkregen bij de ECB, op het volgende adres: Europese Centrale Bank, Press Division, Kaiserstrasse 29, D-60311 Frankfurt am Main. Tel.: 0049 69 1344 7455, Fax: 0049 69 1344 7404, Internet: www.ecb.int

Overname is toegestaan mits de bron wordt vermeld.