Intel en Nortel werken samen aan nieuwe generatie netwerken

Datum nieuwsfeit: 09-11-1999

INTEL EN NORTEL NETWORKS LEIDEN DE VOLGENDE GENERATIE NETWERKEN IN

Nortel levert essentiele routeringssoftware voor de Intel Internet Exchange-architectuur

Santa Clara, Californie (Verenigde Staten), 9 november 1999 - Intel Corporation en Nortel Networks hebben plannen bekendgemaakt om samen te werken aan een nieuwe generatie van programmeerbare netwerkapparaten. De plannen houden onder andere in dat Nortel Networks elementen van haar 'Open IP Environment' toevoegt aan de 'Internet Exchange (IX) Architecture' van Intel. Ontwikkelaars krijgen aldus de beschikking over een uitgebreid, open platform voor het bouwen van geavanceerde netwerk-hardware, gebaseerd op de IX-architectuur.

Het gezamenlijke initiatief richt zich op drie onderwerpen: interoperabiliteit, gezamenlijke marktbenadering en ontwikkelaarspakketten. De samenwerking moet ertoe leiden dat de IXP1200 netwerkprocessor van Level One, een Intel-onderneming, kan functioneren met delen van Nortel Networks' Open IP Environment. Tevens willen beide ondernemingen gezamenlijke marketingprogramma's opzetten, waarin Nortel Networks de elementen van haar Open IP Environment inbrengt als de belangrijkste bouwsteen van de Internet Exchange-architectuur, terwijl Intel deze software-componenten als referentie voorstelt aan andere IX-architectuur-ontwikkelaars. Tenslotte is Intel van plan delen van Nortel Networks' Open IP Environment op te nemen in de IXP1200-ontwikkelaarskit om het voor andere ontwikkelaars gemakkelijker te maken flexibele netwerkoplossingen te bouwen, gebaseerd op Intel's IX-architectuur.

De nauwe samenwerking van beide ondernemingen kan de toekomstige vormgeving van netwerken in belangrijke mate bepalen. Programmeerbare IC's en de gemakkelijke verkrijgbaarheid van geavanceerde ontwikkelhulpmiddelen zullen leiden tot gunstig geprijsde en snel leverbare, gestandaardiseerde netwerkoplossingen van hoge kwaliteit. Er zal dan minder behoefte bestaan aan nieuwe chip-ontwerpen omdat met software de gewenste functionaliteit in de chip geprogrammeerd kan worden. De toegevoegde waarde hierin is niet alleen gelegen in een grotere ontwerpflexibiliteit, maar ook in lagere ontwikkel- en productiekosten, omdat programmeren minder kostbaar is dan het ontwerpen, fabriceren, testen, distribueren en ondersteunen van nieuwe chips. Een type IC kan dan gebruikt worden in een groot aantal apparaten dat het Internet Protocol 'verstaat': servers, pc's, mobiele apparatuur, opzetkastjes voor kabelaansluitingen en processorschakelingen in de meest uiteenlopende toepassingen.

Intel
Intel, de grootste chipsfabrikant ter wereld, is ook een van de belangrijkste leveranciers van pc-, netwerk- en communicatieproducten. Meer informatie is te vinden op www.intel.com/pressroom.

Nortel Networks
Nortel Networks werkt nauw samen met klanten over de gehele wereld om voor telefonie en IP geoptimaliseerde netwerken te ontwerpen, te bouwen en in gebruik te stellen. Tot de klanten van Nortel Networks behoren prive- en beursgenoteerde ondernemingen, instellingen, Internet Service Providers, telefoonmaatschappijen, (kabel)netwerkexploitanten en openbare nutsbedrijven.

Veel van Nortel Networks' technologische innovaties worden ingezet voor toepassingen in de Formule 1 autoraces. Nortel Networks is co-sponsor van het Williams-Supertech-team.

De gewone aandelen van Nortel Networks worden verhandeld op de beurzen van New York, Toronto, Montreal, Vancouver en Londen. Nortel Networks had in 1998 een omzet van US$ 17,6 miljard; het aantal werknemers bedraagt wereldwijd ongeveer 70.000.

Voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Nortel Networks
Tom Pappas