IBM Nederland opent Advanced Internet Application Centers

Datum nieuwsfeit: 10-11-1999
IBM Nederland

IBM Nederland opent Advanced Internet Application Center voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika

Nieuwe applicaties tonen mogelijkheden van Next Generation Internet

Zoetermeer, 10 november 1999 IBM heeft vandaag een nieuw centrum geopend, speciaal gericht op de ontwikkeling van applicaties voor Next Generation Internet, ook wel Internet 2 genoemd. Het Advanced Internet Applications Center in Zoetermeer stelt IBM in staat technologieën te ontwikkelen waarmee klanten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika nieuwe Internet-applicaties kunnen inzetten voor e-business.

Het razendsnelle Next Generation Internet kan een duizendmaal hogere bandbreedte bieden dan het huidige Internet. Dankzij de mogelijkheden voor video/audio/data/transactie-integratie biedt het veel nieuwe kansen voor toepassingen op het gebied van e-business. Het Advanced Internet Application Center richt zich met name op de Europese ontwikkeling van geavanceerde applicaties en bijbehorende middleware op de volgende gebieden:

* Video/audio-opslag en -distributie (mediabeheer, mediadistributie);

* Gedistribueerde opslag (replicatie en caching);
* Samenwerkingsapplicaties (video-conferencing, gezamenlijk gebruik van applicaties, IP-telefonie).

Minister Annemarie Jorritsma van Economische Zaken opende vanmiddag het Advanced Internet Center in Zoetermeer. Dit is het tweede internationale centrum van IBM temidden van een groeiend aantal intensief samenwerkende onderzoekscentra die zich speciaal bezighouden met de ontwikkeling van Next Generation Internet-oplossingen.

Nu IBM via snelle netwerken overal ter wereld in verbinding staat met universiteiten en bedrijven kunnen onderzoekers in teamverband werken aan nieuwe, high-performance prototype-applicaties voor het Next Generation Internet. Momenteel werken onderzoekers van het Advanced Internet Application Center samen met het team van IBM van het International Center for Advanced Internet Research (iCAIR) in Chicago aan video-applicaties en -distributie. Ook zijn zij nauw betrokken bij het Gigaport-initiatief van de Nederlandse overheid.

Bert Dekkers, Advanced Internet Project Manager voor IBM: "Door de oprichting van het Advanced Internet Application Center bevordert IBM de ontwikkeling van de nieuwste Internet-technologieën die een verdere groei van e-business mogelijk maken. Voor de oprichting van het centrum is Nederland een uiterst gunstige locatie. R&D op het gebied van Internet staat hier op een hoog niveau en we kunnen van hieruit eenvoudig heel Europa bestrijken."

In het Europese centrum wordt primair samengewerkt met industrie, de universitaire wereld, SURFnet en het Telematica Instituut. Op projectbasis wordt met verschillende vooraanstaande partijen gewerkt, zoals het Nederlands Omroepproduktie Bedrijf (NOB), SARA (het rekencentrum van de Universiteit van Amsterdam) en TNO Delft.

Advanced Internet-projecten in Nederland
Het Advanced Internet Application Center is een van de IBM-initiatieven in Nederland die gericht zijn op het Next Generation Internet. Het heeft bovendien sterke banden met het Gigaport-initiatief van de Nederlandse overheid, waarvoor 142 miljoen gulden beschikbaar is gesteld door de overheid. Het Gigaport-project is opgezet voor de ontwikkeling van een van 's werelds meest geavanceerde communicatienetwerken. Via dit netwerk kan de uitwisseling van informatie tussen educatieve instellingen, wetenschapscentra en corporate partners in de Verenigde Staten, Europa en Azië aanzienlijk worden versneld.

Door de toename van geavanceerde toepassingen op het gebied van informatie- en telecommunicatietechnologie verandert de wereldeconomie snel. Voor de toekomstige economische structuur van Nederland en Europa is de samenwerking op het gebied van de informatie gateway en Gigaport van essentieel belang", zegt Amandus Lundqvist, Country General Manager van IBM Nederland.

IBM demonstreert Next Generation Internet-applicaties Tijdens de opening gaf IBM samen met partners een demonstratie van enkele toepassingen die mogelijk zijn met het Next Generation Internet. Voorbeelden van prototype-applications die bereikt kunnen worden met het nieuwe Internet zijn:

* IBM-videoportaal met live video-uitzending via iCAIR-verbinding
* TV on Demand

* Virtual Radiology

* Synchrone vertaling van taal en instant messaging
* e-business via interactieve TV

John Patrick, Vice President Internet Technology, IBM: "Dankzij de enorm toegenomen bandbreedte biedt het nieuwe Internet mogelijkheden voor geheel nieuwe toepassingen op het gebied van e-business en media. Door toepassingen zoals synchrone vertaling, e-bijeenkomsten, real-time samenwerking en hoogwaardige video, gaan zaken als onderwijs, amusement en e-commerce steeds vanzelfsprekender via het Internet verlopen."

Virtual Radiology Explorer
Virtual Radiology Explorer is een project waarin IBM samenwerkt met de Universiteit van Amsterdam aan een baanbrekende nieuwe technologie voor het samenstellen en verzenden van driedimensionale MRI-scans van het menselijk lichaam. Doordat de scans via het nieuwe Internet kunnen worden verzonden van bijvoorbeeld een ziekenhuis naar de supercomputer van de Universiteit van Amsterdam en na bewerking terug naar het ziekenhuis, kunnen medici gebruikmaken van de enorme rekenkracht van computers die niet in het ziekenhuis voorhanden zijn. Dankzij 3D-animaties kunnen betere diagnoses worden gesteld, bijvoorbeeld ingeval van tumoren of hart- en vaatziekten. Patiënten kunnen op deze manier beter geholpen worden en medici die zich niet noodzakelijkerwijs op dezelfde locatie bevinden, kunnen gezamenlijk de toestand van een patiënt driedimensionaal bekijken en bespreken. Voor de toepassing wordt gebruikgemaakt van de IBM-supercomputer RS/6000 SP die staat opgesteld bij SARA, het rekencentrum van de Universiteit van Amsterdam. Dit is de snelste IBM-computer in Nederland.

Television on Demand (Snelnet)
Dankzij een initiatief van het NOB (Nederlands Omroepproduktie Bedrijf) kunnen consumenten uiteenlopende programma's op elk gewenst moment bekijken. Eerder uitgezonden en opgeslagen programma's, waaronder een groeiende hoeveelheid gedigitaliseerd historisch materiaal, kunnen thuis worden opgevraagd en bekeken. Full screen-televisie en hoogwaardige audio kunnen via het nieuwe Internet zo snel worden verzonden dat het uiteindelijke resultaat minstens even goed is als televisie, terwijl tegelijkertijd ongekende extra mogelijkheden worden geboden voor de individuele gebruiker. Vrijwel alle uitgezonden programma's blijven naar believen opvraagbaar via het Internet dankzij een uitgebreid en snelgroeiend archief. Een extra mogelijkheid van television-on-demand die al werd gedemonstreerd, is bijvoorbeeld de beknopte weergave van de inhoud van een programma aan de hand van een reeks screenshots. Zo kan een individuele gebruiker niet alleen een keuze maken uit het programma-aanbod, maar ook uit de onderdelen van het programma zelf.

Meer informatie over IBM's Next Generation Internet (NGi) projecten: www.ibm.com/ngi