CDA: recht gehandicapten op Openbaar Vervoer vastleggen

Datum nieuwsfeit: 10-11-1999
expostbus51

CDA TWEEDE KAMERFRACTIE

CDA: recht gehandicapten op ov vastleggen

Den Haag, 9 november 1999

CDA: recht gehandicapten op Openbaar Vervoer vastleggen

Het CDA zal bij het overleg over de toegankelijkheid van het openbaar vervoer pleiten voor het vastleggen van het recht op openbaar vervoer voor gehandicapten. De vervoersorganisaties moeten samen met de gehandicapten-bonden om tafel gaan zitten om vast te stellen hoe de knelpunten bij de toegankelijkheid van het OV kunnen worden opgelost. Dit moet worden vastgelegd in een Reizigers-handvest.

Woordvoerster Klaasje Eisses-Timmerman: .Er bestaat al veel te lang onrust over openbaar vervoer voor gehandicapten. Er verschijnen steeds weer berichten over bezuinigingen op en beperkingen van het gehandicapten- en ouderen vervoer. Dit veroorzaakt veel onrust bij een groep die voor hun sociaal en maatschappelijk leven vaak afhankelijk is van openbaar vervoer. Het is uiterst vervelend èn onwenselijk dat juist een zo kwetsbare groep voortdurend het gevoel krijgt dat hun rechten ondergeschikt gemaakt worden aan andere belangen. Het gaat bovendien altijd over hen maar zonder hen. Wij willen dat de vervoersmaatschappijen met de gehandicapten- en ouderen organisaties duidelijke afspraken gaan maken. Het Platform Toegankelijkheid moet meer invloed krijgen en tot bindende afspraken kunnen komen. Zodat de gehandicapte reiziger weet wat hij of zij van de vervoersbedrijven mag verwachten en de vervoerders weten welke rechten de gehandicapte heeft. Dat is voor alle partijen duidelijker..

Deze afspraken moeten deel uit maken van het Reizigershandvest. De minister heeft vorige week bij de begrotingsbehandeling V&W, op voorstel van het CDA, toegezegd dat er een Reizigershandvest wordt opgesteld. Klaasje Eisses-Timmerman: .Het is een regelrechte taak van de overheid om basisvoorzieningen te garanderen. Dat is een directe verantwoordelijkheid van de minister. En dus moet ze kwaliteitseisen stellen en randvoorwaarden formuleren..

Woordvoerder: Klaasje Eisses- Timmerman 070-3182550

Voor verdere informatie: Bieke Oskam 070-3182509