Boomkwekerij registreert gebruik middelen

Datum nieuwsfeit: 10-11-1999
TuinbouwNet

Boomkwekerij registreert gebruik middelen

Telers van boomkwekerijproducten gaan per gewasgroep bijhouden hoeveel en welke gewasbeschermingsmiddelen zijn toegepast. De boomkwekerijsector heeft besloten een registratiesysteem hiervoor op te zetten. Het Productschap Tuinbouw (PT) werkt aan een verordening die ervoor zorgt dat alle telers deelnemen. Dat gebeurt op verzoek van de Nederlandse Bond van Boomkwekers (NBvB). De registratie wordt verplicht voor alle telers van boomkwekerijproducten en gaat volgend jaar in.

Met het opzetten van een eigen registratiesysteem neemt de tuinbouw zelf verantwoordelijkheid tegenover de maatschappij en politiek, die registratie verlangen. Daardoor kan de sector - indien nodig - het gebruik bijsturen. Bovendien kan de sector desgewenst informatie verschaffen aan afnemers. Verder zijn van belang de strenger wordende eisen op het gebied van productveiligheid en -aansprakelijkheid. Door een goede registratie kan de teelt risico's beperken.

De bedoeling is zoveel mogelijk aan te sluiten bij bestaande initiatieven, zoals bijvoorbeeld MPS en combizorg. Daarmee wordt voorkomen dat bedrijven dubbel moeten registreren of met dubbele controle worden belast. Ook de vollegrondsteelten in de groente- en fruitsector en bloemkwekerij gaan zo'n registratiesysteem invoeren. De verschillende activiteiten worden vanzelfsprekend op elkaar afgestemd.