Stichting Blij met een Ei wint pluimveetrofee 1999

Productschappen Vee, Vlees en Eieren

Persbericht nr. 58, d.d. 10 november 1999

Stichting Blij met een Ei wint pluimveetrofee 1999

De Pluimveetrofee 1999 is toegekend aan de Stichting Blij met een Ei. De jury benadrukte in haar juryrapport, dat het de stichting onder aanvoering van Carola Smits goed gelukt is om het imago van de pluimveehouderij te verbeteren door objectieve informatie te geven over het product en over de productiemethoden.

Volgens de jury heeft de stichting Blij met een Ei met gerichte voorlichting een grote bijdrage geleverd aan positieve beeldvorming over de pluimveesector, die toch met zekere regelmaat op onderdelen in een subjectief, negatief daglicht wordt gezet.

In 1997 hebben enkele enthousiaste pluimveehouders de stichting opgericht vanuit de behoefte om met gepaste trots hun vak aan de buitenwereld te laten zien. Zo zijn de doelstellingen van `Blij met een Ei' uitgedragen via een eigen internetsite, waarop bijvoorbeeld verschillende huisvestingssystemen objectief worden vergeleken. Ook is er veel voorlichting gegeven via de radio en de tv.

Belangrijk zijn verder de lespakketten over de kip en het ei voor de basisscholen en de goede contacten met consumenten op publieksmanifestaties en via open dagen op de pluimveebedrijven.

De jury is onder de indruk van de resultaten van de stichting en schrijft deze met name toe aan het onvermoeibare boegbeeld Carola Smits. Het toekennen van de zevende Pluimveetrofee moet volgens de jury de activiteiten van `Blij met een Ei' helpen bevorderen en ook pluimveehouders in andere regio's ertoe zetten om aan de projecten van de stichting bij te dragen.

De Pluimveetrofee is ingesteld door het Productschap voor Pluimvee en Eieren (PPE). De prijs is bedoeld voor personen of organisaties die een bijzondere betekenis hebben voor de Nederlandse pluimveesector. De kandidaten worden geselecteerd door een onafhankelijke jury. De Pluimveetrofee bestaat uit een oorkonde, een sculptuur van een kip en een geldbedrag van ¦ 5000,= gulden.