Financiën komt bedrijfsovername-afspraak niet na

Datum nieuwsfeit: 10-11-1999
Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt

Financiën komt bedrijfsovername-afspraak niet na

Het ministerie van Financiën wil dat bij bedrijfsovername wordt uitgegaan van de vrije economische waarde in plaats van de waarde in verpachte staat. Dat blijkt uit onderdelen van het Belastingplan 2000 die half oktober werden vrijgegeven. Als tegemoetkoming zal de hoogte van de kwijtschelding worden aangepast aan het verschil tussen de vrije waarde en de verpachte waarde van grond. In een overleg met het NAJK dat 26 oktober plaatsvond stelde het ministerie een kwijtscheldingspercentage van 25% voor. Het NAJK kan daar echter niet mee leven, zegt NAJK-bestuurder Jehan Bouma. ,,Het voorstel van het ministerie gaat lijnrecht tegen alle afspraken in.'' In juni zijn het NAJK en Financiën overeengekomen om met terugwerkende kracht tot 1 september 1998 bij bedrijfsovername uit te gaan van de verpachte waarde resolutie voor een periode van twee jaar. In de tussentijd zou het NAJK samen met onder andere het ministerie in een werkgroep de mogelijkheden onderzoeken voor een bedrijfsovernameregeling die rekening houdt met het rendement. De onrust onder bedrijfsopvolgers is groot, blijkt uit telefoontjes die het NAJK van jonge ondernemers ontvangt. Het NAJK raadt jongeren die op het moment voor bedrijfsovername staan een clausule in het overnamecontract op te nemen. In de clausule moet de vermelding staan dat uitgegaan wordt van de verpachte waarde resolutie zoals geregeld in de wet. Volgens Jehan houdt de fiscus de overname van bedrijven voorlopig aan. ,,Dit kan even, maar er moet op de korte termijn echt een oplossing komen. Met de regeling zoals Financiën die voorstelt, kun je direct ophouden met boeren'', meent hij Het NAJK heeft de politiek gevraagd druk uit te oefenen. Inmiddels hebben een aantal kamerleden vragen gesteld in de Tweede Kamer.

Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt