Zilveren grutto voor agrarisch natuurbeheer

Datum nieuwsfeit: 10-11-1999
Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt

Sulveren skries voor agrarisch natuurbeheer

FRIESLAND - Het project over agrarisch natuurbeheer waarvoor de AJF eind september 'de sulveren skries' (de zilveren grutto) ontving, is deze maand van start gegaan. Het project heeft als doel agrarisch natuurbeheer in een positiever daglicht te zetten. ,,We willen aantonen dat agrarisch natuurbeheer ook een versterking van het bedrijf kan betekenen'', zegt AJF-bestuurder Dedde Jan Tilma. Aan het project doen twaalf jonge AJF- bestuursleden uit heel Friesland mee. Het is de bedoeling dat de bestuursleden de informatie die ze van het project opsteken in hun afdelingen verspreiden. Daarnaast zal de AJF in een aantal afdelingen een informatie-avond organiseren over agrarisch natuurbeheer, en zal er een nieuwsbrief naar alle 1.500 AJF-leden worden verstuurd.

Voor de prijs kwamen zes projecten in aanmerking. Het gaat hierbij om projecten die subsidie hebben gekregen van Gedeputeerde Staten. De AJF ontving 'de sulveren skries' voor de manier waarop zij haar doelgroep, de doelgroep van morgen, bereikt. ,,De benadering gebeurt van binnenuit en niet vanuit het beleid'', aldus het provinciaal steunpunt agrarisch natuur- en landschapsbeheer Friesland die de prijs uitreikte. ,,Veertig jaar zijn we opgegroeid met het beeld dat de enige weg een hogere productie was. De jongeren tonen durf om bij productie ook agrarisch natuurbeheer te betrekken.'' Voor de uitvoering van het project ontving de AJF ruim 22.000 gulden uit het provinciaal projectenfonds natuur- en landschapsbeheer. Ook krijgt de AJF een financiële bijdrage van de Rabobank.

Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt