Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nieuwe grond(s)lagen voor waardering winkelbestand

Datum nieuwsfeit: 10-11-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

EIM
Italiëlaan 33
Postbus 7001
2701 AA Zoetermeer
Tel. 079 341 36 34
Fax 079 341 50 24
E-mail (info@eim.nl)

Per meter of beter? : Over winkelplanning en detailhandelsbeleid

EIM heeft speciaal onderzoek verricht voor het symposium ``M4: Nieuwe grond(s)lagen voor de waardering van het winkelbestand

Managementsamenvatting

Winkelplanning en detailhandelsbeleid: per meter of beter?

Inhoudsopgave

Onze meetinstrumenten zeggen ons dat Nederland overbewinkeld is. Ondertussen neemt het aantal winkelmeters onverminderd toe en bedraagt nu al een kleine 1.4 m² per inwoner. Betekent dit vermeende overaanbod van winkelmeters dat het momenteel slecht gaat met de detailhandel? Nee. Zijn ondernemers die zich op groei richten dan misschien kortzichtig bezig? Ook niet.

Is er dan wel sprake van overbewinkeling? De verwoede debatten daarover maken duidelijk dat er in ieder geval iets mis is met ons detailhandelsbeleid en de daaraan ten grondslag liggende winkelplanning op basis van distributieplanologisch onderzoek. Meer en meer wreekt zich het feit dat we toekomstvoorspellingen over ons winkelbestand baseren op kwantitatieve ontwikkelingen uit het verleden.

Het kan ook anders. Om daadwerkelijk vorm te geven aan de toekomst van ons winkellandschap moet winkelplanning meer oog krijgen voor kwalitatieve aspecten (welke winkels willen we?) en daarbij inspelen op zich wijzigende lokale omstandigheden, bestedingspatronen, technologieën en (internationale) concurrentieverhoudingen.

Dat vergt een offensief beleid gebaseerd op een nationale detailhandelstructuurvisie met meer ruimte voor innovatie en dynamiek en een op ruimtelijke en fysieke complementariteit, specialisatie, differentiatie en culturele identiteit gebaseerde winkelstructuur. Waarbij het de consument is die van de resulterende economische voordelen profiteert.

Om dat te bereiken moet het beleidsmatige verandertempo omhoog (bijv. bij bestemmingsplannen) en de rol van het regionale bestuursniveau worden versterkt. Monitoring op doelbereiking is daarbij essentieel, evenals een beter inzicht in voor de kwaliteit van onze toekomstige winkelstructuur relevante aspecten als consumentengedrag, ruimte en bereikbaarheid.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie