TNO ontwikkelt sensoren Joint Strike Fighter

Datum nieuwsfeit: 11-11-1999
Persbericht TNO

Perskamer

TNO ontwikkelt voor Northrop Grumman sensoren voor nieuw gevechtsvliegtuig Joint Strike Fighter

11 november 1999

TNO en het Amerikaanse bedrijf Northrop Grumman hebben op 11 november 1999 een contract gesloten voor het ontwikkelen van een nieuwe generatie infrarood sensoren die gebruikt zullen worden voor de Joint Strike Fighter (JFS). Dit nieuwe gevechtsvliegtuig wordt door een aantal NAVO-landen ontwikkeld. Met het contract is een bedrag van enkele miljoenen gemoeid.

TNO Fysisch en Elektronisch Laboratorium (TNO-FEL) zal onder het contract signaalverbeteringsalgoritmen ontwikkelen. Tevens voorziet het contract in de mogelijkheid dat TNO deze algoritmen in hardware gaat implementeren, waardoor wellicht voor de Nederlandse industrie mogelijkheden ontstaan om onderdelen van de betreffende sensoren in ons land te produceren.

De overeenkomst tussen TNO en Northrop Grumman is het eerste contract dat wordt afgesloten in het kader van de JSF-subsidieregeling van de Nederlandse overheid. Deze regeling van de ministeries van Economische Zaken en Defensie is bedoeld om het voor Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen mogelijk te maken bij de ontwikkeling van de JSF betrokken te worden.
Meer informatie:
TNO Arbeid