Gatsometer wint FME-CWM Export

Vereniging FME-CWM

Utrecht, 10 november 1999
Gatsometer wint FME-CWM Export Award
Het bedrijf Gatsometer B.V. uit Haarlem is winnaar geworden van de FME-CWM Export Award. Gatsometer is wereldwijd vermaard om zijn elektronische- en fotografische meetapparatuur op het gebied van verkeersveiligheid. De volledig in eigen beheer ontwikkelde en gefabriceerde (radar) snelheidsapparatuur en Rood Licht Camera's vinden hun weg naar 40 landen. De naamsbekendheid van Gatsometer in Engeland is zo groot dat men bij een geregistreerde snelheidsovertreding spreekt van 'you have been Gatsoed'. Naast Gatsometer waren nog twee andere bedrijven genomineerd: Holland Mechanics B.V. (machines voor de rijwielindustrie, zoals fietswielvlechtmachines) uit Purmerend en Kenz Cranes B.V. (hijs- en hefapparatuur voor de offshore-industrie) uit Zaandam. Oprichter van Gatsometer, Maus Gatsonides, verdiende zijn sporen in de autorally sport. In 1958 begon hij met de ontwikkeling van snelheidsmeetapparatuur en richtte een familiebedrijfje op, Gatsometer. Dit was de eerste stap naar nauwkeurige metingen. Door gunstige ontwikkelingen op de thuismarkt heeft Gatsometer zich in de afgelopen 40 jaar ontwikkeld tot wereldmarktleider op het gebied van verkeerscontrole apparatuur. Het bedrijf heeft 50 werknemers in dienst.
Winnaar Gatsometer werd op woensdag 10 november jongstleden in aanwezigheid van minister Jorritsma van Economische Zaken gehuldigd tijdens de Algemene Ledenvergadering van FME-CWM in Utrecht. De FME-CWM Export Award is bedoeld als stimulans voor middelgrote en kleine industriële ondernemingen (tot circa 200 medewerkers) bij hun internationale activiteiten. De jury van de Export Award bestaat onder meer uit oud-minister van Economische Zaken, dr. J.E. Andriessen (voorzitter) en mevrouw mr. Y.C.M.T. van Rooy, voorzitter College van Bestuur van de Katholieke Universiteit Brabant. Daarnaast bestond de jury onder meer uit ondernemers die de afgelopen vijf jaar de Export Award hebben gewonnen.
De Vereniging FME-CWM is de werkgevers en ondernemersorganisatie in de metalektro-industrie. Zij verenigt 2.750 bedrijven in de metaal-, kunststof-, elektronica- en elektrotechnische industrie en aanverwante sectoren. Bij deze bedrijven werken 330.000 werknemers. De omzet van deze bedrijven is 90 miljard gulden, waarvan 54 miljard uit export afkomstig is.

Vereniging FME-CWM
Boerhaavelaan 40 Postbus 190 2700 AD Zoetermeer Telefoon (079) 353 11 00 Telefax (079) 353 13 65 E-mail (com@fme.nl)