FNV mist verbetering in plannen sociale zekerheid

Datum nieuwsfeit: 11-11-1999

Datum : 11/11/1999 FNV mist verbetering in plannen sociale zekerheid (F.D. 11/11)

De vakcentrale FNV ziet geen verbetering in het kabinetsplan voor de uitvoering van de sociale zekerheid. FNV-bestuurder A. Jongeruis zegt sterke aanwijzingen te hebben dat het kabinet af blijft stevenen op een model dat de vakbonden buiten spel plaatst. Toen vorige maand de voornemens uitlekten die het kabinet heeft met de sociale diensten, arbeidsbureaus en uitvoerders van de werknemersverzekeringen, dreigde de FNV uit onvrede over het ontbreken van een rol voor de vakbonden uit alle andere sociaal-economische besturen te stappen. Minister De Vries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid probeerde de woede te temperen met de belofte dat de bonden wel degelijk een rol krijgen. Maar het dreigt toch de verkeerde kant uit te gaan, zegt Jongerius nu. Zij meldt dat het kabinet de laatste hand legt aan een nota waarin de vakcentrales wel een bestuurszetel krijgen in het nieuwe landelijke tripartiete toporgaan dat boven de 210 publieke Centra voor Werk en Inkomen komt. Van een rol voor de bonden op bedrijfstakniveau als medeopdrachtgever voor bijvoorbeeld private reïntegratiediensten, is geen sprake. Terwijl dit wel in het regeerakkoord staat en aan de Kamer is toegezegd, zegt Jongerius. Het kabinet gaat volgens haar kiezen voor het arbodienstenmodel, zodat de werkgever als enige over de reïntegratiecontracten beslist. Als het kabinet geen decentrale rol toekent aan de bonden als medeopdrachtgever, dan willen wij ook niet in dat CWI-toporgaan, zegt de FNV-ster. Het is toch al te raar dat CWIs een overheidstaak moeten zijn, maar de politiek wel de bonden in het landelijk bestuur wil. Zonder decentraal medeopdrachtgeverschap van de bonden komt de gewenste afstemming tussen cao-fondsen en reïntegratiesubsidies niet van de grond. De bonden worden ook gedwongen tot versmalling van de cao-onderhandelingen omdat reïntegratieafspraken niet meer te maken zijn. Jongerius vindt het tegenstrijdig dat VVD-minister Jorritsma tegen het medeopdrachtgeverschap van de bonden is, maar wel net de arbeidsmarkt als EZ-thema heeft ontdekt en daar de branches bij betrekt. De aversie van VVD-staatssecretaris Hoogervorst is vreemd, omdat die wél met sociale partners sectorale arboconvenanten sluit.

Metaalbazen: hardere aanpak ziek personeel (Trouw 11/11)

Artsen en arbodiensten gaan veel te lankmoedig met zieke werknemers om. Het is tijd voor een hardere aanpak om het oplopende ziekteverzuim omlaag te brengen. Dat zei metaalvoorman A. Kraaijeveld gisteren op de jaarvergadering van zijn organisatie FME-CWM. Kraaijeveld haalde stevig uit naar alles en iedereen die zich met zieke werknemers bezighouden. Een beetje harder en steviger zou minder begeleiders van arbeidsongeschikten en zieken opleveren, zei de voorzitter. Die verzorgers maken deel uit van de geluksfabriek die zichzelf in stand houdt. De overheid is ons allen teveel gaan pamperen. De zorgverlening houdt werkenden en vooral niet-werkenden, als een boa-constrictor in zijn wurggreep. Op deze manier verspilt Nederland menselijk kapitaal. De sector van Kraaijeveld heeft dringend werknemers nodig. In de metaalbranche staan 11.200 vacatures open. Kraaijeveld roept het ministerie van Sociale Zaken dan ook op WAOers buiten hun oorspronkelijke sector aan een baan te helpen. De metaal- en elektrotechnische industrie groeit dit jaar met 3,5 procent, iets minder dan de voorspelde 4,5 procent.