BubbleBoy, een nieuwe methode om virussen te voorkomen

ALADDIN KNOWLEDGE SYSTEMS BV

BubbleBoy: NIEUWE GEVAREN VEREISEN NIEUWE TECHNOLOGIE

Anders dan bijvoorbeeld virussen die in email-attachments kunnen zitten en die geopend moeten worden om het virus te activeren, gaan vandaalprogramma's zoals BubbleBoy automatisch aan het werk zodra de email wordt gelezen. Dergelijke vijandige programma's kunnen een enorme ravage aanrichten. Het veranderen van systeeminstellingen bijvoorbeeld is slechts één van de mogelijkheden. Het electronisch ontvreemden van vertrouwelijke informatie om vervolgens via email aan derden door te sturen is een andere optie. Ook het vernietigen of inhoudelijk wijzigen van bestanden is iets wat in het verleden meer dan eens heeft plaatsgevonden.

Het BubbleBoy vandaalprogramma, soms ook wel aangeduid als 'worm', is totaal iets anders dan wat antivirus leveranciers tot nu toe hebben meegemaakt. De vijandige code blijkt hier immers niet te zijn ingebakken in een email-attachment. Het merendeel van de huidige beveiligingstoepassingen zoekt naar een zogenaamde handtekening van reeds bekende vijandige code zoals met virussen het geval is. Tot en met vandaag gebruiken de traditionele antivirus leveranciers nog altijd een lijst met bekende (virus) handtekeningen waarbij bestanden die door de controle gaan met deze lijst worden vergeleken. Aladdin, wereldwijd leider op het gebied van beveiliging van digitale content, is van mening dat met de snelle groei van het Internet slechts het gebruik van werkelijk nieuwe technologie een oplossing kan bieden.

Naast het traditionele vergelijken op handtekeningen van bekende (macro) virussen richt Aladdin zich met haar eSafe 'Sandbox-technologie' op de actie zelf en niet op een handtekening. Met deze revolutionaire oplossing wordt vijandige activiteit op een pro-actieve manier tegengehouden en schade voorkomen.

Indien een abnormale activiteit wordt ontdekt, zoals bijvoorbeeld een poging om bestanden te veranderen of toegang te krijgen tot documenten op harde schijf of netwerk, neutraliseert Aladdin's eSafe Sandbox-technologie automatisch de actie en informeert de gebruiker over de geblokkeerde activiteit. Momenteel is een dergelijke technologie de enige oplossing om allerhande onbekende vandaalprogramma's, zoals BubbleBoy, maar ook virussen te stoppen voordat schade optreedt.

Het toonaangevende Belgische weekblad voor Informatica en Telecom, Data News, publiceerde afgelopen week (uitgave 31, 8 November 1999) de resultaten van haar jaarlijkse test over antivirus software. De conclusie is dat 'het scannen en detecteren van virussen alleen niet genoeg is. Op het Internet is een zo goed mogelijke totaalbescherming nodig waarbij vijandige code moet worden afgeblokt wanneer ze tracht het systeem te infiltreren'. Aladdin's eSafe Desktop werd bovendien in September 1999 door het gezaghebbende Amerikaanse computerblad PCM voor het tweede achtereenvolgende jaar gekozen tot 'Beste Internet Beveiligings-Suite' voor zowel antivirus- als Internetbeveiliging.

Voor meer informatie over BubbleBoy of de verschillen tussen Aladdin's eSafe en traditionele antivirus software is te lezen op de eSafe-website (www.esafe.com). eSafe Desktop kan hier tevens worden gedownload.

Noot voor redacties