Datum nieuwsfeit: 11-11-1999

Utrecht, 11 november 1999

Staatssecretaris Vliegenthart handelt in strijd met mening Tweede Kamer

Gevonden geld voor wegwerken wachtlijsten is al bestemd

De 42 miljoen gulden die staatssecretaris Vliegenthart van VWS heeft gevonden voor het wegwerken van de wachtlijsten in de thuiszorg komt uit de portemonnee van een andere groep mensen die thuiszorg nodig hebben. De staatssecretaris handelt daarmee in strijd met de mening van de Tweede Kamer. De belangenorganisaties willen dat de staatssecretaris haar besluit terugdraait. Zij vinden het onaanvaardbaar dat geld, dat ten goede zou moeten komen aan de ene wachtlijst, gebruikt wordt voor het wegwerken van andere wachtlijsten.

Afgelopen maandag maakte de staatssecretaris bekend, dat zij 42 miljoen gulden beschikbaar stelt om de wachtlijsten in de thuiszorg weg te werken. Dit geld was volgens de staatssecretaris aanvankelijk bestemd voor de subsidieregeling Persoonsgebonden Budget (PGB) en de Regeling Intensieve Thuiszorg (ITZ), maar zal volgens haar in 1999 niet worden opgemaakt.

Motie
Op 28 oktober heeft de Tweede Kamer echter een motie van mevrouw Dankers (CDA) ondertekend waarin staat dat de zogenoemde onderuitputtingsgelden in het kader van de PGB-regeling ten goede moeten blijven komen van het persoonsgebonden budget. De staatssecretaris handelt dus in strijd met deze motie.

Bovendien is nog lang niet zeker dat er daadwerkelijk 42 miljoen gulden minder wordt uitgegeven voor de PGB-regeling. Voor de PGB-regeling en de regeling ITZ zijn er, net als in de thuiszorg, enorme wachtlijsten. Momenteel staan er ruim 5000 mensen op de wachtlijst voor een persoonsgebonden budget thuiszorg.

Belangenorganisaties
De Gehandicaptenraad, de Vereniging van Budgethouders Per Saldo en het Werkverband Organisaties Chronisch Zieken (WOCZ) vinden, dat geld dat minder wordt uitgegeven aan de PGB- en ITZ-regeling in 1999, moet worden ingezet om de wachtlijsten voor deze regelingen weg te werken.
Het geld wat ten goede zou moeten komen van de ene wachtlijst gebruiken voor het wegwerken van andere wachtlijsten is onaanvaardbaar!

...........................

Noot voor de redactie (