HECAS wint NTV Tuinbouw Award 99

expostbus51

SYNTENS

HECAS wint NTV Tuinbouw Award 99

Oogstvoertuig aspergeteelt is beste innovatie

Op de 26-ste Internationale Tuinbouw Vakbeurs in de RAI in Amsterdam heeft het bedrijf HECAS uit Assen de eerste Elsevier/NTV Tuinbouw Award .99 ontvangen voor de beste en meest opvallende innovatie. HECAS kreeg de prijs voor het ontwerpen van de Aspargo, een ergonomisch voertuig dat het steken van asperges vergemakkelijkt, versnelt en goedkoper maakt. De Aspargo levert aspergetelers een rendementsverhoging op van meer dan 50% en zou zodoende een belangrijke oplossing kunnen vormen voor het tekort aan arbeid waar de aspergetelers jaarlijks mee kampen.

De Aspargo vervoert de aspergesteker over het land en zorgt ervoor dat deze de asperges op een ergonomisch verantwoorde wijze uit het aspergebed kan steken. De Aspargo biedt de aspergesteker door een goed doordachte zithouding een grote verlichting van de rugbelasting waardoor de kans op rugblessures beduidend wordt gereduceerd. De aspergesteker kan daardoor sneller en gemakkelijker oogsten wat voor de aspergeteler een aanzienlijke verbetering van de efficiëntie oplevert. Een reële schatting van de rendementsverhoging voor de teler komt volgens HECAS neer op meer dan 50%.

Moest aspergesteken vroeger door mininaal twee werknemers gebeuren, met de Aspargo kan één man het werk doen. Op zich levert dit dus al een besparing van 50% op, maar de voordelen blijken nòg groter te zijn. De Aspargo rijdt over het aspergebed, verwijdert de afdekfolie machinaal en plaatst na het steken de folie ook weer machinaal terug. Hierdoor is er minder beschadiging aan het bed en kan veel sneller worden gewerkt. Kortom, de Aspargo is zowel goed voor de aspergesteker als voor de teler.

Het nieuwe asperge-oogstvoertuig is Europees gepatenteerd. Het is uitgerust met een inventief geleidesysteem. De verzamelbakken worden door het voertuig gedragen. Voor de Aspargo bestond op de beurs veel belangstelling uit binnen- en buitenland.

HECA is een klant van Syntens, Innovatienetwerk voor ondernemers. Syntens ondersteunt ondernemers in het midden- en kleinbedrijf bij innovatie op technologisch , commercieel, organisatorisch of bedrijfsmatig gebied. Syntens wordt gefinancierd door het Ministerie van Economische Zaken dat hiermee de concurrentiepositie van het midden- en kleinbedrijf wil stimuleren.

EINDE PERSBERICHT

Noot voor redacties