Minister Zalm kondigt vierde omruiloperatie aan

Datum nieuwsfeit: 11-11-1999
Vindplaats 2
expostbus51

MINISTERIE FIN

www.minfin.nl

MIN FIN:MINISTER ZALM KONDIGT VIERDE OMRUILOPERATIE AAN

PERSBERICHTNR. 99/256 Den Haag 1 november 1999

MINISTER ZALM KONDIGT VIERDE OMRUILOPERATIE AAN

Minister Zalm heeft vandaag bekendgemaakt dat op 11 november a.s. een omruiloperatie zal plaatsvinden in het 2006- en 2008-segment. Dit is de vierde omruiloperatie van dit jaar; de andere drie vonden plaats op 15 juli, 16 september en 14 oktober, waarbij in totaal voor 27 miljard euro is omgeruild. Door middel van deze omruil wordt de staatsschuld versneld geconcentreerd in een beperkt aantal grote benchmarkleningen en wordt de transparantie en liquiditeit in de markt voor Nederlandse staatsleningen binnen de euromarkt vergroot.

Omruiloperatie d.d. 11 november 1999 (ISIN code)

Van Naar Bekendmaking tenderinschrij ving
koers
van tussen
uitgifte

2006-segment
8,5% 1 juni 2006 6% 15 januari 2006 9.30 uur 9.30 en 10.00 uur
(NL0000101954) (NL0000102226)

2008-segment
8,25% 15 febr.2007 5,25% 15 juli 2008
(NL0000102028) (NL0000102291) 11.00 uur 11.00 en 11.30 uur

8,25% 15 sept.2007
(NL0000102051)

De omruil op 11 november vindt plaats door middel van een uniforme koers tender via de Primary Dealers voor Nederlandse staatsleningen. In de tenderinschrijving dient te worden aangegeven welke leningen men wenst om te ruilen, in nominale bedragen per koers voor de obligatie die wordt ingeruild. De omruil geschiedt tegen gelijke effectieve marktwaarde. Dit houdt in dat de nominale bedragen worden berekend volgens de formule:

Marktwaarde te ruilen lening (inclusief opgelopen rente) Koers van uitgifte + opgelopen rente (in procenten)

De nominale bedragen worden naar beneden afgerond op hele euro.s.

De omruiloperaties vinden plaats in de ochtend van donderdag 11 november. Nadat de koers van de uit te geven obligatie in het 2006 segment om 9.30 bekend is gemaakt, is inschrijving mogelijk tot 10.00 uur. De inschrijving in het 2008 segment start om 11.00 uur, direct na de bekendmaking van de koers van uitgifte, en sluit om 11.30 uur. De koersen van inkoop zullen kort na de sluiting van elke tender worden gepubliceerd. De uitgiftekoersen en de resultaten zullen worden gepubliceerd op Reuters (DSTAMENU) en Bloomberg (DSTA).

De afwikkeling vindt plaats op dinsdag 16 november 1999 en kan naar keuze geschieden via Necigef, Euroclear en Cedel. De afwikkeling van inkoop en verkoop gebeurt separaat en 'trade for trade'.

De Primary Dealers staan vermeld op Reuters DSTAMENU, Bloomberg DSTA en de website van het Agentschap: www.dutchstate.nl.

Woordvoerder: Ir. N.M. Zoon
tel.nr.: 070 - 342 8124