Persuitnodiging jubileum Garantie Instituut Woningbouw

Datum nieuwsfeit: 11-11-1999

GARANTIE INSTITUUT WONINGBOUW

persuitnodiging 25-jarig jubileum GIW

Jaarlijks worden er in Nederland rond 50.000 koopwoningen gebouwd met een garantie-en waarborgcertificaat van het Garantie Instituut Woningbouw, het GIW. Dat is een kleine 90% van alle koopwoningen die per jaar worden opgeleverd. Bij een gemiddelde verkoopprijs van f. 325.000,- betekent dat een omzet van ruim 16 miljard per jaar. Inmiddels zijn er in Nederland in de afgelopen jaren ruim 700.000 koopwoningen met GIW-garantie gebouwd.

Deze cijfers ontleend aan het jubileumboek van het GIW dat binnenkort 25 jaar bestaat, markeren de rol en betekenis die het GIW zich in de afgelopen jaren heeft verworven. Het GIW werd in 1974 opgericht. Het waren bouwondernemers, consumentenorganisaties en de overheid die de handen inéén sloegen om de kwaliteit van de koopwoningen te verbeteren en de relatie tussen kopers en bouwers te bevorderen. In dat streven lijken zij geslaagd gezien de ontwikkeling van het instituut, dat in 1976 begon met het uitgeven van garantiecertificaten. In dat jaar werden er 128 woningen gebouwd en verkocht met GIW-garantie. Er waren toen 22 ondernemers bij het GIW aangesloten, inmiddels zijn dat er ruim 1700 en het aantal gemeenten dat het GIW-certificaat verplicht stelt voor er gebouwd mag worden bedraagt inmiddels meer dan 300.

Het jubileum van het GIW wordt op 11 november a.s. gevierd in het NAi in Rotterdam in aanwezigheid van de staatssecretaris Remkes van VROM. Hij zal het eerste exemplaar van het jubileumboek in ontvangst nemen met bijdragen van prominente publicisten en deskundigen op het gebied van de woningbouw. Dat gebeurt in het bijzijn van vertegenwoordigers van bouw- en consumentenorganisaties en de overheid. Namens de gemeenten zal de hoofddirecteur van de VNG het woord voeren.

Notitie voor de redactie

U bent van harte welkom op de jubileumbijeenkomst van het GIW op 11 november a.s.in het NAi in Rotterdam. De bijeenkomst begint om 16.00 uur en duurt tot ongeveer 18.00 uur en wordt afgesloten met een koud buffet. Als u onze gast wilt zijn dan horen we dat graag tijdig. U kunt uw komst melden bij het secretariaat van het GIW: 010-433.22.44.

Voor nadere informatie over dit bericht, het GIW of de jubileubijeenkomst kunt u zich het best verstaan met de directeur van het GIW. Zijn nummer is: 010-206.52.19

05 nov 99 16:36